3.7

Solaris

Psykologen Kris Kelvin har sänts till forskningsstationen ovanför Solarisplanetens yta, sedan man på jorden mottagit obegripliga budskap från de två vetenskapsmän som fortsatt arbetet efter chefens, doktor Gibarians, självmord. Kelvin får höra talas om "besök" av främmande varelser som fått vetenskapsmännen att tvivla på sina sinnen. En morgon finner Kris sin sedan tio år döda hustru bredvid sig i sängen - till synes levande. Filmen bygger på en roman av Stanisław Lem.

Originaltitel Soljaris
Alternativ titel Solyaris
Regissör Andrej Tarkovskij
Manus Friedrich Gorenstein, Andrej Tarkovskij
Genre Drama, Romantik, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Donatas Banionis, Natalja Bondartjuk, Jüri Järvet, Nikolaj Grinko, Vladislav Dvorzjetskij, Anatolij Solonitsyn, Olga Barnet, Vitalik Kerdimun, Olga Kizilova, Tatjana Malych, Aleksandr Misjarin, Bagrat Oganesjan, Tamara Ogorodnikova, Sos Sargsjan, Julian Semjonov, Vitalij Statsinskij, Vera Sumenova, Georgij Tejch

goeran
2022-12-03
Underbart att efter nästan 20 år få möjlighet att se om Andrej Tarkovskijs fantastiska film Solaris från 1972; och nu på stor duk på Umeå filmfestival. Det är en sanslöst vacker och tankeväckande film som lyckas göra något vettigt i den normalt bedrövliga science fiction-genren. Donatas Banionis och Natalja Bondartjuk är perfekta i de två huvudrollerna men även Jüri Järvet, Nikolaj Grinko, Vladislav Dvorzjetskij och Anatolij Solonitsyn är riktigt bra. Betyg 4.
Brinkmann
2021-10-24
Vacker och suggestiv film, som en långtråkig dröm, men den hade helt klart vunnit på att klippas ner till hälften. Det hade dessutom inte varit fel med några humoristiska inslag. Det är sällan man ser så pretentiös och humorbefriad film.
karlmats
2021-01-26
Min första kontakt med Tarkovskij och jag förstår varför Bergman hade honom som favorit-regissör, det är segare än sirap och filmen är proppfylld med svårgenomtränglig symbolism och ett allmänt förakt för åskådarens känslor. Jag kan uppskatta hantverket, men jag kan också känna att filmen är minst en timme för lång. Jag har svårt att landa i vad helhetsintrycket blir, att man håller på att somna låter nästan som att det är en del av upplevelsen, men Bondarjuk och de tre kosmonauterna är ju fascinerande alla fyra på sitt sätt. Så mixas det 10 minuter naturbilder som får Colin Nutley upphetsad men oss andra då? Den låga budgeten har jag inga problem med, men det är ju mer konst än underhållning detta, och det kanske inte passar mig fullt ut. Jag är nog lite för otålig, och efter att ha spenderat en timme på att läsa analyser av filmen blir jag inte klokare annat än att alla är överens om att det här är ett mästerverk. Fotot är snyggt och det verkar välplanerat alltihop, men det räcker inte riktigt för mig. Det stannar på en stark 2a, det är iaf bättre än Bergman.
Hompen
2020-10-19
Seg början. Det mesta av inledningen på jorden hade nog kunnats hoppas över. Modern, barnen, hästen, dessa har inte mycket med filmen i övrigt att göra. Men störst frågetecken är det över den långa scenen med en bilfärd genom en japansk stad. Inte så bra effekter, och inte särskilt bra etablerade karaktärer. Men relationen mellan de två huvudrollerna och skådespeleriet där är bra och intressant. Även något av det filosofiska där funkar. Men så fort andra karaktärer är med, så blir det genast sämre. Filmer är mycket bättre än den mycket tråkiga och överpreteniösa Stalker som Tarkovskij gjorde senare. Filmen är ok, något intressant, men för spretar för mycket.
hsimpson
2020-08-22
Känns lite tveksamt att sätta betyg på den här när jag inte orkade se klart, men kan vara bra för mitt framtida jag att se att jag redan har försökt se den här en gång, så att jag inte råkar göra om misstaget... Tarkovskij funkar verkligen inte för mig, alltså.
jiemm
2018-05-29
Alltså jag är inte främmande för att kolla på överpretentiösa sjuttiotalsfilmer med skraltig produktion. Men det här alltså... fy
2017-12-27
Funkar att se...
riddarkato
2016-12-08
Otroligt vacker och bra film. En av de absolut bästa Sci-Fi filmerna.
Henkoo
2016-07-10
En andra titt. Blev inte bättre än första gången. Till och med tråkigare. Svagaste Tarken.
2016-01-17
Andra halvan känns mer intressant än första som mest bara var urtråkig. Vid det laget var jag dock redan grymt uttråkad och oengagerad. Men det blir en tvåa iaf!