2.2

(Sökarna)

Jocke har vuxit upp i en av Stockholms tuffare förorter i en tillvaro av slagsmål, drogmissbruk och rasism. Jockes gäng är som de flesta andra men när Jocke introducerar Tony, som han träffat under en fängelsevistelse får detta förödande konsekvenser.

Originaltitel (Sökarna)
Alternativ titel The Seekers, The Searchers
Regissör Peter Cartriers, Daniel Fridell
Manus Daniel Fridell, Leon Flamholc
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Liam Norberg, Ray Jones IV, Thorsten Flinck, Malou Bergman, Jonas Karlsson, Musse Hasselvall, Percy Bergström, Nina Lindén, P G Hylén, Örjan Ramberg, Marika Lindström, Yvonne Schaloske, Frida Hallgren, Rebecka Hemse, Mikael Marticki, Jan Nygren, Christer Söderlund, Fredrik Ohlsson, Saga Sjöberg, Per Sandborgh, Robert Wåtz, Per Breitenstein

darkmist82
2024-02-18
Denna film betraktas som en Svensk kultklassiker och när det gäller den djupa och realistiska känslan som påminner mycket om det vi ser av idag är det med all rätt som den blivit en klassiker. Peter och Daniel har verkligen skapat en trovärdig gangsterdrama som funkar bättre än Snabba Cash filmerna. Skådespelarna är trovärdiga och musiken bygger upp stämningen. Kanske inte den bästa av Svenska filmer men en film som är värt att se för att lära sig hur fel den undre världen är. En klassiker helt klart, även om den inte når en full poäng.
Muska101
2019-08-24
Classic! Det här är helt klart det bästa som gjorts i Sverige på 90-talet. Det finns mycket bra från den tiden men det här är ju en klass för sig. Odödliga repliker som håller 25 år senare hahaha
Catapilla
2019-05-26
Omtitt, solklart mästerverk, trots dess brister. Det här är en film som berör och stannar med en, flera år efter att eftertexterna rullat. För mig en av de bästa svenska filmerna som gjorts, konkurrerar endast med Bergman, Östlund, Anna Odells Återträffen samt någon enstaka Moodysson. Allting annat må vara mer kompetent än Fridells skapelse, men ingen levererar mer hjärta, humor och sanning än Fridell gör i denna filmen.
hardcore
2018-07-15
Även om denna film inte är något mästerverk så är den ändå gjord med en viss känsla. Jag tycker denna är betydligt mer välspelad än såna här svenska filmer brukar vara även om det inte är några de niros någon utav dom. Thorsten Flinck spelar faktiskt rätt bra Liam Noberg är också okej. Sen en del av birollerna år också okej även om vissa kan låta lite överdrivet ibland.
2017-09-21
Något bättre än kusinerna till den här filmen, trots att denna film håller på bli en klassiker och legend är den usel!!!!
Dutch
2017-08-18
Klassiker!
jezebel
2015-11-13
Om en film kan vara tidlös fast baklänges så är Sökarna det. Superklassiker som jag sett säkert tio gånger. Kan dialogen i vissa scener utantill. Underbar!
Challenin
2015-05-03
"Vem ere som har power nurå??!!!" 2:a för alla bra oneliners.
LacombeLucien
2015-04-26
Gapskrattar för att den är så usel, men kult.
martstenb
2015-02-01