2.3

Snow on the Blades

Kingo Shimura tjänar som livvakt åt shogunes tairo (premiärminster), Naosuke Ii, när denne attackeras och mördas utanför Sakuradaporten vid Edoslottet den 24 mars 1860 av missnöjda ronin från Mitoklanen. Istället för att begå harakiri, som är hans önskan, får han en hemlig order att utkräva hämnd på mördarna. 13 år senare är han på jakt efter den siste överlevande attentatsmannen. Filmen bygger på en novell av Jirô Asada.

Originaltitel Zakurozaka no adauchi
Regissör Setsurô Wakamatsu
Manus Hironobu Takamatsu, Yasuo Hasegawa, Kenzaburo Iida
Genre 2010-tal, Action, Drama
Skådespelare Kiichi Nakai, Ryôko Hirosue, Kichiemon Nakamura, Masahiro Takashima, Hiroshi Abe, Yoshikuni Dôchin, Tatsuya Fuji, Masane Tsukayama, Shiro Namiki, Kansai Eto, Sei Matobu, Eisaku Yoshida, Yôichirô Ohmi, Yuria Kizaki

HerrNenne
2018-11-06
Viss reservation för en tidvis halvtaskig undertext. Men det här är för mig alldeles för slött i början så att jag nästan inte vill se klart det. Den lyfter sig dock och har ett par bra scener, men kunde varit mycket mer. Finner mer intresse i tidsperioden den rör sig i, än själva filmen.
goeran
2016-10-22
Setsurô Wakamatsus Snow on the Blades (Zakurozaka no adauchi) från 2014 är väl i och för sig en helt okey samurajfilm som bygger på verkliga händelser under de dramatiska åren när Shogunatet föll samman och Meijirestaurationen påbörjades. Jag tycker dock att storyn är lite väl sentimental och nutidsanpassad; det känns inte trovärdigt att samurajer som lever enligt en arkaisk hederskodex plötsligt byter fot och uppträder som riktiga mjukisar.