Stora och små män

Det handlar om tre vänner i en norrländsk by på 30-talet. Deras stora intresse är jazzmusik, och de fortsätter att spela trots motstånd från föräldrar och andra som tycker att den utländska jazzen är ett fördärv för ungdomen.

Originaltitel Stora och små män
Alternativ titel Big Men, Little Men
Regissör Åke Sandgren
Manus Lars Lindström, Åke Sandgren
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Peter Dalle, Thommy Berggren, Petra Brylander, Sif Ruud, Peter Engman, Torgny Karlsson, Fredrik Hammar, Malin Svarfvar, Roland Hedlund, Palle Granditsky

larox
2013-07-07
" 'Speglar tidsandan väl och jazzens "djävulspåverkan" på ungdomen, soft jazz, härlig musik rakt igenom! Thommy Berggren gör, som vanligt, en fantastisk prestation, väl värt en femma, Sif Ruud - helt underbar. Storyn håller rakt igenom men kan förmodligen upplevas något seg emellanåt.
Gigi1943
2013-05-31
En film som - trots all jazz som jag hatar - var helt underbar, allt var så lagom, lagom musik, lagom från båtfärden, lagom i USA, lagom allt, den var MJUK, behaglig, njutbar, fint foto och fina miljöer (trots att jag inte är norrlänning), lagom taskig prästfarsa, lagom töntiga flickbekanta, lagom gripande vänskap och lagom slut (på gränsen till jättebra faktsikt). Den får en solklar FYRA. Ser den gärna en gång till (gäller alla mina fyror) men tyvärr "maxarony" så vet jag inte var man får tag i den.
nittonhundra87
2010-08-23
Var längesen jag såg den här filmen, men det va mer för att jag känner folk som medverkar i filmen så det va ju kul :) där av en 3a iaf!
maxarony
2007-09-23
Kommer ihåg den här från TV, vet någon var jag kan få tag på den så kontakta mig gärna.
HerrArne
2007-07-08
Ojämn men alls icke dålig.
hardcore
2005-08-03
Seg, lite småtråkig o stundtals halvdant skådespeleri. Men Thommy Berggren är riktigt bra som den stränge närmast psykopatiska prästen o fadern Desamma gäller Sif Ruud som förövrigt vann en guldbagge.
Pertinax
2005-07-01
Ganska tråkig, men musiken är bra och ibland lyser den upp.
pål.yran
2005-06-28
Filmen är överlag ganska tråkig och ointressant och lever bara upp när Berggren medverkar. Nästan att han höjer den till en 3:a.
fridabeckman
2004-02-09
Ska se om.
ray
2003-11-18
En av de bästa svenska filmerna från 90-talet. En bortglömd men samtidigt underskattad film. Riktigt bra.