3.7

Sling Blade

En efterbliven man vid namn Karl har suttit inspärrad i 25 år för att ha mördat sin mamma och hennes pojkvän. Brottet begicks när han var 11 år och nu ska han återvända till sin hemstad i Arkansas för att börja ett nytt liv i frihet. Men Karl balanserar på en tunn linje mellan naiv vänlighet och våldsamt humör.

Originaltitel Sling Blade
Regissör Billy Bob Thornton
Manus Billy Bob Thornton
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Billy Bob Thornton, Lucas Black, Natalie Canerday, Dwight Yoakam, John Ritter, J T Walsh, Rick Dial, James Hampton, Brent Briscoe, Christine Renee Ward, Robert Duvall, Bruce Hampton, Mickey Jones, Vic Chesnutt, Ian Moore, Sarah Boss, Jim Jarmusch

Andreas_
2021-05-02
Fantastisk film och nära ett mästerverk, för många är den nog ett mästerverk och det kanske den även varit för mig men betyget stannar på en svag 5:a faktiskt och inte för att det egentligen finns några brister i filmen, den är oerhört välgjord och välspelad och när man ser att det är Billy Bob Thornton som både regisserar, skriver och spelar huvudrollen så blir denna film ännu mer minnesvärd och fantastisk, men det som sänker betyget för mig är att även om den håller riktigt bra ännu, så många år senare så känns den väldigt gammal på något vis, jag kan inte riktigt sätta fingret på det hela men något är det med att den åldrats och det känns och det sänker betyget lite för min del, sen hade den kanske kunnat få fram lite mer känslor än den riktigt lyckas med för att få den där riktigt starka 5:an och det är synd att man missade denna då den kom, jag tror att man uppskattat den mer om man sett den i helt rätt tidsperiod, men suveränt är det och rekommenderas högt, måste ses om man inte sett den och nu yser jag så mycket mer respekt för Billy Bob trots att han mest spelar simpla roller nu för tiden och i ofta rätt halvdana filmer, synd med den kvalitén han besitter, men en svag 5:a blir det och rekommenderas starkt, utan tvekan en av 90 talets bästa drama filmer.
BarryHero
2021-04-08
Ganska behaglig Södern-film med bra rollprestationer av framför allt Billy Bob Thornton och Dwight Yoakam. Härlig vänskap mellan Karl och den yngre pojken. Blir lite förutsägbar mot slutet men det gör inte så mycket då det är resan dit som är poängen.
2021-03-21
Rösten blir man ju tokig på i en i övrigt väldigt bra film. Gillade att den kändes genuin och osentimental.
Dream
2021-03-13
Mysig, men även lite obehaglig. Otroligt bra film.
2016-11-14
Väldigt bra! Snudd på mästerverk faktiskt! Billy Bob Thornton gör en av sina bästa rolltolkningar någonsin!
Tatty
2016-05-08
Seg och långtråkig film men inte så jätte dålig ändå.
Albion
2015-07-27
Jag förstår inte storheten med denna film. Det är en utomordentligt fånig berättelse som även om den paketeras på ett gulligt sätt snarare bara förstärker den beska eftersmak som filmen lämnar. För mig blir betyget bara en 2; a.
2014-11-09
Riktigt bra film. Billy Bob gör en fenomenal roll och regin är klockren. Övriga skådespelare är ok, varken exeptionellt bra eller dåliga. Tempot är långsamt och ger utrymme för eftertanke i soffan.
Venatici
2014-01-07
Jag har alltid varit ambivalent till vad jag tycker om Thorton. Han har medverkat i många tveksamma filmer, men denna... Hatten av. Bravo. Bravo... Jag har numera respekt för karln.
-Hedda-
2013-12-28
Snudd på en femma. En väldigt genuin film med starka karaktärer. Introvert och långsam i sitt tempo men balansen är perfektion. Thornton är som klippt och skuren för sin roll liksom hans medskådespelare. Väldigt stark och mycket sevärd.