2.6

Sleep Dealer

I en framtid där vatten är en bristvara och där terrorism bekämpas i underhållningsprogram på bästa sändningstid åker Memo från Santa Ana på mexikanska landsbygden till gränsstaden Tijuana. Där träffar han Luz, som hjälper honom att koppla in sig på det stora nätet av minnen, som går att sälja och köpa.

Originaltitel Sleep Dealer
Regissör Alex Rivera
Manus David Riker, Alex Rivera
Genre Drama, Science Fiction, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Luis Fernando Peña, Leonor Varela, Jacob Vargas, Tenoch Huerta, Metztli Adamina

xpor
2014-12-04
Droidsamhället och kapitalism. Hat mot passiviteten. Jag känner mig träffad, det går ju inte att leva i det här samhället utan att sälja sin själ, tid, energi. Bra science fiction.
erosagape
2014-03-30
Mycket bra och den växer när jag tänker på drönarna som snart är i var mans hand, bevakningsföretag som inte går att resonera med, humanekologi, remitteringar, landsbygden överges, banker som skor sig på transaktioner, inte en biljakt, "inget" "onödigt" våld och kärlek. Även Mexiko-erfarna bisittaren var helnöjd.
Kubrick
2013-07-24
Tråkig, ointressant, för lite sci-fi, för mycket drama. Otroligt dåliga specieleffekter.
Harkaiden
2012-03-17
Handlingen är väldigt enkel, men hålls intressant större delen av vägen om man inte har något emot lite lugnare sci-fi filmer. Hade mått bra av lite mer fokus på story och karaktärer, men skådespeleriet och fotot ger en extra dimension åt den. CGI:n är inte jättebra, men detta är samtidigt en independent-film så inget som stör egentligen.
jingoo
2012-01-02
Scifi med skön stämning och independent-känsla. Känns ganska låg-budget men har snyggt foto. Bakgrundsstory och upplägg är bra men jag saknar en något mer spännande huvudstory.
Qhunden
2011-12-16
Stänger av filmen efter 20 minuter. Tyckte konceptet verkade bra men allt är fånigt genomfört och även om det är svårt att bedöma skådespelarinsatser på främmande språk känns det amatörmässigt redan från början. Spiken i kistan är effekterna, som är KATASTROF, liknar det jag höll på med i högstadiet och jag kan inte fortsätta titta utan att må dåligt.
CHNE
2011-12-03
Woow klart överaskad över denna, En av dom bättre framtidsfilmerna jag sett där allt är som det brukar i sammhället med bara modernare grejer och anorlunda jobb. Att eftekterna är halvB stör inte mycket.
rmtoth
2010-12-05
Intressant koncept men ingen nämnvärd story. Ej heller särskillt övertygande skådespel. Även grafiskt hade den mått bra av en större budget.
naimina
2010-09-13
Riktigt jävla bra.
Mat1az
2009-10-29
Bra story som helt klart skulle ha funkat i en film med större budget och mer trovärdiga effekter. Billiga effekter i en seriös film som den här förstör snabbt den där fångande känslan. Istället för att följa storyn blir man bara och tänka på hur overklig den där flygande farkosten ser ut. Men kanske är Alex Rivera nästa Neill Blomkamp. Det här kan mycket väl visa sig vara Riveras "Alive in Nuremberg". Hoppas på att få se mer, den här världen är värda att arbetas vidare med. Ger den en svag trea för konceptet.