Slaget vid Schelde

1944, andra världskriget. En brittisk segelflygpilot, en nederländsk pojke som slåss på tysk sida och en nederländsk kvinnlig motståndsmedlem hamnar alla i slaget vid Schelde. Deras val skiljer sig åt, men deras mål är detsamma: frihet.

Originaltitel De slag om de Schelde
Alternativ titel The Forgotten Battle
Regissör Matthijs van Heijningen Jr
Manus Paula van der Oest, Jesse Maiman, Pauline van Mantgem, Matthijs van Heijningen Jr.
Genre Drama, Krig, 2020-talet
Skådespelare Gijs Blom, Jamie Flatters, Susan Radder, Ronald Kalter, Tom Felton, Theo Barklem-Biggs, Scott Reid, Jan Bijvoet, Marthe Schneider, Richard Dillane, Mark van Eeuwen, Robert Naylor, Justus von Dohnányi, Dylan Smith, Coen Bril, Bart Harder

Tatty
2024-02-20
Väldigt bra film!
2022-12-26
Man kan väl aldrig få nog många historielektioner kring andra världskriget, och den här bidrar med en del nya perspektiv och för mig ny kunskap, även om mycket också känns igen från liknande filmer. Intressantast är skildringen av den ockuperade nederländska staden och hur olika personer förhåller sig på lite varierande sätt till denna verklighet. Annars är det också en imponerande produktion med tanke på att man bara hade bråkdelen av en Hollywood-budget till sitt förfogande. Karaktärerna förblir något bleka dock, och framför allt Marinus hade behövt utvecklas mer för att man riktigt skulle få någon insikt i hans drivkrafter och våndor
2023-01-20
Håller med Murvel48. Jag gillar speciellt filmer från andra världens kriget, så länge filmerna inte är allt för amerikansk patriotisk smörja. Bra film med snyggt foto...
Murvel48
2022-02-22
En krigsfilm som kändes realistisk och trovärdig, utan enskilda hjältar. Ett extra plus var att alla pratade på sitt modersmål och inte med någon jäkla Hollywoodbrytning.
2021-11-10
Finns väldigt många skildringar av den här tiden, så nära slutet på kriget och krigströttheten, här är det från Nederländarnas synvinkel. Inledningen känns orealistisk, kan vara ett tillfälligt hjärnsläpp, men vilka konsekvenser det fick. Kändes som man här ville balansera upp, att godhet/ondska finns på alla sidor och meningslösheten lyste igenom.
Djason
2021-11-07
Påkostat nederländskt krigsdrama. Bra skådisar och välgjorda krigsscener.
PeterTheW
2021-10-31
Bra nederländsk krigsfilm. Det glimmar till lite extra i krigsscenerna, däremellan är den stabil.