3.1

Skuggspel

I "Skuggspel" möts två män i ett spel om en kvinna. Författaren Andrew Wyke får besök av sin hustrus älskare, den unge skådespelaren Milo Tindle. Det visar sig att båda männen har dolda agendor och en kamp med förödmjukelse, hot och skuggspel tar sin början.

Originaltitel Sleuth
Regissör Kenneth Branagh
Manus Harold Pinter
Genre Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Michael Caine, Jude Law

Robkiller
2021-06-03
tråkig teater.
RustyFilm
2021-05-27
Ett kammarspel med endast två skådisar. Michael Caine som Andrew och Jude Law som Milo. Michael Caine var även med i den 35 år äldre förlagan till det här men då som dandyn Milo, så han måste gilla det här men det gör tyvärr inte jag. De två aktörerna befinner sig hela tiden i Andrews sterila och högteknologiskt utrustade hus. Där utför de två männen (den ena äkta make och den andre älskare till den i filmen osynliga Maggie) en fånig tuppfäktning. Ett teatralt koncept som passar bättre på en teaterscen. Regissör är Kenneth Branagh (det teatrala uttryckets mästare). På grund av att jag trots allt inte somnade under föreställningen blir det en extra poäng.
BarryHero
2015-12-26
Se hellre originalet forst (eller istallet) som ar betydligt battre. Pa nagot satt har de lyckats skala av en timme (!) av storyn villet ev. sager nagot om dagens film. Hade sakert gillat den battre om jag inte sett originalet innan, men allt kanns inte logiskt i denna och ar inte lika valgjord.
annihilat0r
2015-02-03
"Sleuth" är en teaterliknande film om två ovanliga psyken i ett läskigt hus. Michael Caine och Jude Law deltar i ett psykologiskt krig – mot varandra. Men det är stundtals smärtsamt svårt att begripa varför de agerar som de gör. Det hela är mycket märkligt, och aningen olustigt.

2014-01-22
Svag logik och mer fånigt upplägg än bra. 3/10.
JanneN
2014-01-04
Jag har givit Joseph L. Mankiewicz version en fyra. Jag tycker Kenneth Branaghs är ett strå vassare. Så en femma utan prut. (Jag vet att den gamla versionen har fått mycket starkt betyg på IMDB.)
JimCarrey
2013-02-18
Stark tvåa
NtoNW
2013-02-18
Mycket stilistiskt uppsatt kammardrama. Men trots de många maktväxlingarna så saknas nerven. Lite spel för galleriet - vilket kanske också namnet Skuggspel syftar till.
Diminuendo
2012-11-08
Mycket snyggt foto. Jag föredrar dock Mankiewicz version från 1972.
jeremy_jones
2012-09-17
Håller visserligen intresset uppe, men känns forcerad och rätt menlös i slutändan. (2/6)