3.7

Skuggor i paradiset

Kärv komedi om kärleken mellan en sopåkare och en snabbköpskassörska. Fösta delen i Kaurismäkis proletärtrilogi, där de andra delarna är Ariel och Flickan från tändsticksfabriken.

Originaltitel Varjoja paratiisissa
Alternativ titel Shadows in Paradise
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Romantik, Komedi, Drama, 80-tal
Skådespelare Matti Pellonpää, Kati Outinen, Sakari Kuosmanen, Jukka-Pekka Palo, Esko Nikkari

Sheepy
2022-05-04
En fullträff. En kärlekshistoria så långt ifrån hollywood man kan komma. Det är tafatt, smutsigt och nedtonat men samtidigt helt underbart.
hsimpson
2020-07-20
Den har några fina stunder, men på det stora hela gör det här väldigt lite för mig. Jag börjar ana att Kaurismäki kanske inte var en ny favorit, trots allt...
BrutusBeefcake
2017-01-26
Själva förhållandet känns väldigt bra och komplicerat på ett realistiskt vis och det spottas ut många konstiga men sköna kommentarer. Men så mycket mer än så blir det inte. (7/15)
wasteoftime
2017-01-13
Vissa delar är verkligen klockrena. Andra delar, nja. Det känns ju att det är en Kaurismäki-film, och jag älskar verkligen hur han använder kameran. Berättelsen är relativt enkel, men visar sig innehålla komplikationer också. En bra, men ingen utmärkt Karuismäki, en stark tvåa, som flörtar med trean, men det når inte riktigt ända upp.
Snah
2016-11-17
Rökning krökning! Och den enda gång som någon talar svenska är det två misshandlande bondlurkar. Typiskt svenskar.
martineden
2016-11-14
*HÖJER FRÅN 4:A TILL 5:A* Har tappat räkningen över hur många gånger jag sett denna, men det är tveklöst en av Kaurismäkis bästa filmer och en av mina personliga favoriter. Kaurismäki har ett mästerligt sätt att engagera tittaren trots att intrigen är minimal. Det är hur det berättas som är huvudsakligt. Älskar verkligen denna film. Ett mästerverk!!! 5.
emilstjernholm
2016-08-28
Oerhört fin film som trots det gråa knegar-Finland lyser varmt. Jag gillar i synnerhet hur Kaurismäki arbetar med närbilder vid väl valda tillfällen. Det bästa jag har sett av honom hittills.
Punkliv
2016-05-26
Rekommenderad fyra. Gillar verkligen Akis stil och stämningen han skapar med fotot och det superba soundtracket - men samtidigt blir det lite väl simpelt, kallt och grått. Det ska bli spännande att fortsätta utforska denna finnes filmografi dock; det finns helt klart något som lockar mig i detta.
AlbinWesley
2015-08-28
Jag tycker väldigt mycket om stämningen, fotot är jättefint, och berättelsen är så klart sympatisk. Men jag ser inte det geniala... hmm
martineden
2015-06-27
[rek. 4] Detta är verkligen en imponerande bedrift! Kaurismäki lyckas verkligen med skapa en perfekt symbios mellan tragiska och komiska element. Rent intrigmässigt är det minimalt men tittarens engagemang maximeras med hjälp av en mästerlig karakterisering av protagonisterna genom subtila detaljer. Mycket fina skådespelarinsatser, scenografi, foto och musik: det är fantastiskt att amerikansk blues som John Lee Hooker förefaller passa exemplarisk i Kaurismäkis finska "värld". Snudd på mästerverk!!! 4+/5-