3.3

Skugga i mitt öga

Den 21 mars 1945 gav sig det brittiska Royal Air Force ut på ett uppdrag för att bomba Gestapos högkvarter i Köpenhamn. Razzian fick ödesdigra konsekvenser eftersom några av bombplanen av misstag riktade in sig på en skola och mer än 120 människor dödades, varav 86 var barn.

Originaltitel Skygge i mit øje
Alternativ titel The shadow in my eye
Regissör Ole Bornedal
Manus Ole Bornedal
Genre Drama, Krig
Skådespelare Bertram Bisgaard Enevoldsen, Ester Birch, Ella Josephine Lund Nilsson, Alex Høgh Andersen, Danica Curcic, Susse Wold, Olaf Johannessen, Caspar Phillipson, Morten Suurballe, Rikke Louise Andersson, Fanny Bornedal, Dana Abed, Patricia Schumann, Jens Sætter-Lassen, Mads Hjulmand, Maria Rossing, James Tarpey, Michael Pitthan, Jaromír Nosek, Mads Riisom, Stepánka Fingerhutová, Alex Figueiredo, Joen Højerslev, Malene Beltoft Olsen, Nicklas Søderberg Lundstrøm, Casper Kjær Jensen, Kristian Ibler, Mathias Flint, Petr Meissel, Alban Lendorf, Anna Ctvrtnícková, Malena Lucia Lodahl, Amalia Mikalova, Marie Stripkova, Ida Procter, Anja Dorusková, Karolina Krausova

Tatty
2022-04-24
Så brutal, grym och gripande film. Jätte bra och spännande. Mycket känslor.
Starlette
2022-04-20
Gripande och mycket bra prestationer.
mammene
2022-03-23
En minst sagt hemsk historia, som tyvärr har hänt och fortfarande händer just nu i ett grannland. Bra genomfört och just att det var barn inblandade och hur de i sin värld handskas med det svåra, på olika vis, hur mycket de förstod eller inte förstod kom fram så bra här. Barnen var enastående duktiga i sina roller.