3.3

Skrönor från de gyllene åren

Fem episoder regisserade av fem regissörer. Livet under Ceausescu var inget att skratta åt, vilket tydligt visar sig i Cristian Mungius Guldpalmsvinnare 4 månader, 3 veckor och 2 dagar. Inte desto mindre, humorn var det som räddade rumänerna undan 1980-talets absurdistiska djungel. Den gav upphov till leenden och skratt mitt i all vardaglig överlevnad. Filmen är en collagefilm initierad, samregisserad och producerad av Cristian Mungiu, utforskar fem vandringssägner från den tiden ? ironiskt kallad ?de gyllene åren? ? som alla vittnar om människors överlevnadsförmåga. Varje episod har sin speciella ton, från humorösa scener till svart humor präglad av melankoli.

Originaltitel Amintiri din epoca de aur
Alternativ titel Tales from the Golden Age
Regissör Hanno Höfer, Razvan Marculescu, Cristian Mungiu, Constantin Popescu, Ioana Uricaru
Manus Cristian Mungiu
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Alexandru Potocean, Ion Sapdaru, Gabriel Spahiu, Vlad Ivanov, Tania Popa, Teo Corban, Emanuel Pirvu, Avram Birau, Paul Dunca, Viorel Comanici, Virginia Mirea, Diana Cavallioti, Radu Iacoban, Liliana Mocanu

Skapad 2010-08-08 av frienatic
Cristian Mungiu återvänder för första gången sedan Cannesvinnande, och universellt hyllade, \"4 månader, 3 veckor och 2 dagar\" med \"Skrönor från de gyllene åren\", en episodfilm som motvill...   Läs mer »

Galivan
2015-07-08
De första tre hade samma underfundiga stil, halvkul. Den fjärde hade mer socialrealistisk stil, kändes mer som Mungiu , smått underhållande. Femte hade samma stil, den var mest välgjord, men grunden i handlingen var ointressant.
KyLLo
2012-03-08
Ojämn, vilket inte är så ovanligt när det gäller episodfilmer. Några episoder gav mig inga bestående intryck, men jag tycker mycket om slutepisoderna. De sticker ut och skildrar fattigdom på ett nytt, tänkvärt och underhållande sätt. Som helhet en stark trea eller en svag fyra.
PierreLunaire
2012-03-04
Härlig och roande film "från de gyllene åren". Om man tycker att beskrivningen är för snäll av Ceausescus period i Rumänien så ska man också veta att humorn ofta är bästa vapnet. Här är det ingen tvekan om absurditeten i det dåvarande samhället. Och ibland måste man skratta åt eländet. En annan dag får vi gråta. På gränsen till en 4:a

2012-03-04
Svag trea för den hade ju trots allt sina stunder.
Hengman
2012-03-03
Hade hoppats på något än mer skojfriskt eller gripande. Den Tog inte riktigt!
erosagape
2010-12-23
Inte så värst engagerande men jag visste inte att det var så hög "nödvändig" brottslighet, om det nu var så.
Myllo
2010-05-13
En ovanligt träffsäker filmbeskrivning tycker man om man har sett filmen.
origC-J
2010-04-15
Fascinerande inblick i livet i ett samhälle i förfall, men tyvärr alldeles för ojämnt och dessutom med en tendens att avbryta innan det riktigt bränner till. Några av episoderna, främst den om hönstransporten, skulle nog kunna bli riktigt bra fullängdsfilmer.