2.7

Skräckens hus

Ett pojkinternat utanför London. Hit kommer nygifta Peggy Heller med sin man Robert, som ska tjänstgöra som lärare. Huset ger henne en kuslig känsla och en kväll överfalls hon av en enarmad man ...

Originaltitel Fear in the Night
Alternativ titel Blodtörst
Regissör Jimmy Sangster
Manus Jimmy Sangster, Michael Syson
Genre 70-tal, Kriminalare, Skräck, Drama, Thriller
Skådespelare Peter Cushing, Judy Geeson, Ralph Bates, Joan Collins, James Cossins

dudson
2018-08-12
Väldigt stel o uppstyrd britt rysare med en intrig man lätt kunde förutse. Inte dålig på nått sätt men en av Sangsters sämre.
martineden
2016-05-08
[rek. 2] Som många påpekar är det inte "skräck" i traditionell Hammer-mening. Jag tycker dock att det är en oerhört effektiv historia som är fruktansvärt välspelad. Judy Geeson är oerhört bra i huvudrollen för att inte tala om den fantastiska back-up hon har av Ralph Bates, Joan Collins och Peter Cushing. Jag gillar stämningen och känslan rakt igenom. Man använder resurserna maximalt och jag tycker att Sangsters regi är fantastisk. Smart val att använda en återblicksstruktur som i detta fall ökar den dramatiska effekten. Mycket bra!!! 4.
niebaotan
2015-12-02
Ovantat spannande Hammer thriller. Valspelad och snygg. Hade dock garna sett Cushing i en nagot storre roll men han skoter sig fortfarande briljant i den tid han tilldelas.

2012-04-27
Fear in the Night bigger på en gammal och uttjatad intrig, men hittar nya vinklar och vrår i den samidigt som den levererar ett minst sagt oväntat slut. Alldeles för lite Cushing, men hans roll är vital och originell. En liten pärla, till skillnad från Sangsters två andra beklagansvärda försök som regissör.
Ondskapt
2012-04-21
Riktigt schysst Hammer-rulle som har den där unika 70-talsstämningen, krypande och obehagligt utan att använda sig av enkla skrämselknep eller jumpscares. Grymt snygg, Judy Gleeson är en sann skönhet att beskåda, likaså gäller Ralph Bates. Cushing är inte med så mycket ,men gör definitivt sitt. Finns en hel del ruskigt läckra och otäcka scener här som nästan får en att vilja gnugga händerna. Thrillerskräck när den är som nästan bäst, en av mina finaste stunder med Hammer.
Kriffot
2010-11-11
Seg och olustig inledning. Fram till sista halvtimman var jag nära att somna, men den rätade upp sig och blev lite fräsig tillslut. Klart godkänd!
idd
2010-11-10
ovanligt tråkigt å segt för å va hammer.. sangsters andra två rullar är ljusår bättre..
schramm
2009-06-01
Hammer gör en giallo! Kan inte bli annat än ett högt betyg!
Kurganen
2008-10-22
Den här filmen känns modern för sin tid. Medan Hammer Horror, Gud välsigne dem, från tid till annan kan kännas något daterad till och med för sin tid, oaktat den höga charmnivån och kvaliteten, så känns den här som den är med i tiden. Ja, såtillvida att den känns som en högklassig TV-film, vilket inte är negativt menat alls. Som vanligt är stämningen i filmen högklassig. En gammal internatskola på engelska landsbygden, dimma och mystik. Jag vill inte påstå att det är en skräckfilm, snarare en intelligent thriller med en oväntad twist. Man tror sig veta hur det ligger till men är det så? Bra skådespeleri och Joan Collins är bra som filmens femme fatale. Över lag en fantastiskt bra film som håller än idag. Spännande!