3.4

Skönheten och Odjuret

En gammal trollgumma knackar på vid en prins slott för att få skydd från ovädret. Men den själviske prinsen vägrar släppa in henne och som straff förvandlas han till ett odjur. Förbannelsen kan endast hävas om han kan få en kvinna att bli förälskad i honom hans utseende till trots. Baserad på den klassiska sagan "La Belle et la Bête", först återgiven av Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve år 1740.

Originaltitel Beauty and the Beast
Regissör Gary Trousdale, Kirk Wise
Manus Linda Woolverton
Genre Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Paige O'Hara (röst), Robby Benson (röst), Richard White (röst), Jerry Orbach (röst), David Ogden Stiers (röst), Angela Lansbury (röst), Bradley Pierce (röst), Rex Everhart (röst), Jesse Corti (röst), Hal Smith (röst), Jo Anne Worley (röst)

Skapad 2019-11-09 av m86
När 90-talet började skulle Disney få en av sina största tider framför sig inom filmens värld. En av vår tids största tecknade långfilmer skulle bli startskottet på en strålande och musikal...   Läs mer »

Hompen
2022-11-01
Bra film, men seg ibland, speciellt ungefär 3 låtar som drar ner det hela. Det är också en hel del våld och mobbning i filmen. Grundhistorien är bra, och fint tecknad. Synd att den är lite seg på mitten.
päronanton
2019-07-07
Skönheten & Odjuret är en väldigt fin film. Mycket bra musik, speciellt titelspåret!
AngelsDiary
2018-03-31
Älskar den.
ModestyWilde
2018-01-19
Seg emellanåt men ändå riktigt bra när det är bra - historien är outslitlig, men det räcker bara till en fyra.
2017-12-10
Ännu en töntig Disney-film, som inte en jag kan kalla en en töntig Disney- klassiker! Dessutom håller jag med en del som är skrivet om könsrollerna i Disney-värld. Uppriktigt sagt vad är det för vinklad syn vi vill ge barn och för den del oss själva av könsrollerna och även monarkin till viss mån? Varför kan de aldrig vara: Skönheten är HAN och odjuret är Hon?
2017-11-17
Hmmm, jag låter fyran vara kvar kanske mest av nostalgiska skäl. Den är snygg och ganska spännande men det är för lite som visar odjurets inre skönhet tycker jag.
Urfbert
2017-04-23
Jag förstår vid mitt liv inte vad folk ser i den här. Jag tycker den är jättetråkig. Hade blivit mer intressant med ombytta roller, ett kvinnligt odjur istället för ett manligt. Snark.

2017-04-02
Begynner litt ujevnt men tar seg skikkelig. Fantastiske karakterer og riktig bra story.
carre006
2017-03-17
min värsta bioupplevelse någonsin. jag tror aldrig i mitt liv jag varit så närmre att få en panikångestattack
Tatty
2017-01-18
Vacker, fin och spännande film. Gillar musikal i filmen.