1.9

Skönheten och odjuret

Du Bois är en juvelerare som har förlorat mycket av sitt arbete efter att ha blivit rånad av en stråtrövare. Han reser därför till Paris för att sälja sin sista juvel. Under resan blir monsieur Du Bois attackerad igen av en stråtrövare och skadas. Han hittas och förs till ett slott för att vårdas av Madame Bombec. Då det är dags att åka hem plockar Du Bois en ros från en av slottets trädgårdar vilket retar Du Bois mystiska värd. Odjuret går med på att låta Du Bois gå med på ett villkor att han ger odjuret det han älskar mest, hans dotter Beauty. Beauty flyttar därför till slottet där hon finner magi på de mest osannolika ställen.

Originaltitel Beauty and the Beast
Regissör Timothy Forder
Manus Paul Levinson, Nathalie Harrison
Genre Drama, Animerad, Familjefilm, Fantasy, Romantik, 90-tal
Skådespelare Michael Hordern (röst), Christopher Lee (röst), Penelope Keith (röst), Jason Connery (röst), Kellie Bright (röst), Kate O'Mara (röst), Geoffrey Matthews (röst), Susan Sheridan (röst)

peu-depeu
2015-02-16
Herregud. Dingo Pictures-kvalitet? Hela filmen består av loopade rörelser, spegelvända bilder och bilder som zoomas in för att det ska räknas som en ny bild. Personerna ändrar huvudform titt som tätt och de verkar inte använt sig av några stödlinjer alls när de tecknat. Hade jag fått tillräckligt med tid på mig så hade jag kunnat ritat denna film bättre på egen hand.