Sköna Helena

Inklämt mellan Österlandet och Västerlandet ligger det lilla neutrala, sorglösa kungadömet Arkadien. De bägge mäktiga grannarna tävlar om världsherraväldet. Österlandets maktlystne härskare Trojanus har för kort tid sedan tagit flera småriken under sitt "beskydd", senast Lyrien vid Trojanska sjön. Den lyriske prinsen Paris är slagen i bojor och placerad som roddarslav på ett trojanskt skepp. Trojanus har insett att den arkadiska provinsen Thermopyle med sina bergspass bildar en gynnsam utfallsport mot väster och försöker genom intriger på fredlig väg tillskansa sig området. Han har sökt stöd hos Arkadiens rojalistiska parti, vilket bildat en förrädisk femte kolonn. I Arkadien är man ovetande om planerna. Kung Menelaus förnöjer sig under antaget namn med sin ping-pongpartner, den förtjusande modeexperten Läspia. Bakom kungens rygg har den opportunistiske premiärministern Calchas träffat överenskommelse med Trojanus' ambassadör Hector om ett äktenskap för Menelaus' räkning. Utsedd gemål är den trojanska skönhetsdrottningen Helena. Då kungen underrättas om sitt förestående inträde i det äkta ståndet blir han bestört; utsikten att få en utländsk kvinna vid sin sida och behöva överge Läspia tilltalar honom inte. Läspia, nu medveten om att hennes vän är ingen mindre än kungen själv men fortfarande förälskad, igångsätter en intrig för att manövrera bort den blivande drottningen.

Originaltitel Sköna Helena
Regissör Gustaf Edgren
Manus Gustaf Edgren, Rune Waldekranz
Genre 50-tal
Skådespelare Max Hansen, Eva Dahlbeck, Åke Söderblom, Per Grundén, Elisaveta, Stig Järrel, John Botvid, Keve Hjelm, Sigge Fürst, Carl-Gunnar Wingård, Åke Claesson

origC-J
2020-06-26
En film där man av nån anledning använt musiken ur Offenbachs operett, men ändrat nästan hela handlingen. Blev väl för långt, men det är ganska skumt. Det bästa är ju Offenbachs musik, filmen är mer som ett studentspex med större budget. Och Eva Dahlbeck!
Redheaded
2019-05-02
Eva Dahlbeck är som vanligt skitbra, helt enkelt. Järrel ser rolig ut, men spelar bra. En fördel om man gillar operett... Max Hansen var rolig! Svag trea dock.
FabianBom
2014-01-17
stor glädje då filmen äntligen visades på svt 2013, filmen är snyggt gjord men filmens historia är ej bra
2013-08-21
Egentligen inte så bra men den var uppfriskande och oväntad så en svag trea från mig. (mest förvånad blev jag över de bara brösten i en film från -51)