3.2

Skandalen kring Julie

Sydstatsöverklassflickan Julie försöker ihärdigt att göra sin fästman Preston Dillard svartsjuk men det slutar inte som hon tänkt sig. Arg och vanärad säger Preston upp förlovningen och lämnar staden. Den ångerfulla Julie uthärdar ett år av väntan innan Preston återvänder hem men saker och ting är inte riktigt som förut.

Originaltitel Jezebel
Regissör William Wyler
Manus Clements Ripley, Abem Finkel, John Huston
Genre Romantik, Drama, 30-tal
Skådespelare Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, Margaret Lindsay, Donald Crisp, Fay Bainter, Richard Cromwell, Henry O'Neill, Spring Byington, John Litel, Gordon Oliver, Janet Shaw, Theresa Harris, Margaret Early, Lew Payton

fisk0
2021-09-05
Oj, helt fantastisk film jag inte hade hört talas om innan jag såg den. Underbara karaktärsporträtt och stundtals ett nattsvart mörker man aldrig ser i Hollywoodfilm. Kan vara den bästa amerikanska film jag sett.
andmoreagain
2015-07-23
Jämförs ofta med Borta med vinden och är man skeptisk eller ogillar den kan man se den här istället. Här finns en mer mörkare och melankolisk ton som i alla fall fungerar bättre på mig.
2015-01-07
Att se en film med Bette Davis i huvudrollen kommer aldrig vara ett slöseri med tid för mig som tittare. Davis är fantastisk här och Wylers säkra regi är väldigt trevligt att ta del av. Samtidigt skulle jag dock vilja säga att det inte är det är deras främsta stunder ändå. Filmen förlorar också lite kraft hos mig med tanke på att den i stil och tidsanda berättar sin historia i samma anda som filmen som skulle komma året efter dvs. den fantastiska "Borta med Vinden". 3+
JanneN
2013-04-28
Hade nöjet att se den i färglagd version. Det var ett lyft. Hennes röda klänning fick betydligt större visuell betydelse. Trots att det var en gammal VHS inspelning från TV så var den helt igenom fängslande. Bilderna från 1800 talets Los Angeles var fantastiska. En extra star för Bette Davis. Det sägs att "Jezebel" blev ett plåster på såret för att hon missade chansen att få göra Scarlett O'Hara i "Gone with the Wind."
sirkurt
2012-11-05
Bette Davis är bra och hennes karaktär är nog den enda jag bryr mig om annars är det en Hollywoodfilm på gott och ont mestadels ont.
LuxLisbon2
2012-04-28
Formade mig som liten.
Tonti
2011-12-22
Visuellt fantastiskt med snygga kompositioner och vackra åkningar. Även i övrigt en schysst film och mer nyanserad sydstatsskildring än borta med vinden. Bette Davis är som sagt härlig och även Fonda gör jobbet. De överdådiga miljöerna befolkas verkligen av idioter men det gör inte så mycket och får i alla fall Julie att stå ut som åtminstone originell. Rik på stämning, lite fattig på vissa andra områden. En schysst film.
haajen
2010-09-29
Inte helt klockrent men det är snyggt och Bette är ju Bette så filmen får en svag fyra för henne och Wylers säkra regi.
jingoo
2010-04-10
Dokumentären om filmen säger att den här filmen alltid var tänkt "as a Bette Davis vehicle". Not shit pommes-frittes. Bette Davis regerar i något som känns som en typisk Bette Davis-roll. Det är hon som är den stora behållningen, de andra finns bara där för att reflektera och agera motvikt. Det går väl sisådär då Davis kastar sina skarpa blickar och stjäl varje scen hon medverkar i.
Astrojacob
2010-02-22
I skuggan av "Gone with the wind" som kom året efter, så glänser detta drama med 1800-talets svininfluensa Gula febern. Bette Davis nära nog stjäl hela filmen på ett oerhört imponerande sätt. Filmen stark Trea men med "Bette Davis eyes" insats blir det en totalfyra.