2.7

Självmordspatrullen

Det är andra världskriget och vi befinner oss på en liten ö i sydostasien som hålls av japaner och britter. För att rädda en amerikansk konvoj måste en brittisk grupp med soldater ta sig över till den av japanerna kontrollerade andra sidan av ön och där förstöra den japanska radiosändaren.

Originaltitel Too Late the Hero
Alternativ titel För sent för hjältar, Suicide Run
Regissör Robert Aldrich
Manus Robert Aldrich, Lukas Heller, Robert Sherman
Genre Krig, Drama, Action, 70-tal
Skådespelare Michael Caine, Cliff Robertson, Ian Bannen, Harry Andrews, Ronald Fraser, Denholm Elliott, Lance Percival, Percy Herbert, Patrick Jordan, Sam Kydd, William Beckley, Martin Horsey, Harvey Jason, Henry Fonda

2017-08-19
En tidsenligt krigsfilm av den sort som de gjorde 13 på dussinet. Hurtigt med svettiga män i trilskande djungel vilket är kul en liten stund. Visst går den att se och Caine är alltid sevärd, men över 125 min med samma scenario blir segt så det räcker.

2011-09-23
Michael Caine lyfter filmen från en trea till en fyra, men då är jag givmild.
Philips
2011-09-07
Med lite god vilja går den ner, om man gillar AVK och Caine. (jag gör det).
amam
2010-09-20
Bra skådisar men tråkigt tempo, tråkigt filmad och tråkiga miljöer. Svag tvåa.
Kurganen
2010-01-08
På många sätt är det klassiskt upplagt: andra världskriget, självmorduppdrag och en sate i gruppen. Men filmen håller inte alls samma klass som exempelvis Örnnästet eller Kanonerna på Navarone. Däremot är Caine och ett par andra skådisar (bl.a. den japanske officeren) väldigt bra i sina roller och det gör filmen sevärd om man gillar den här typen av krigsfilm. Det är ganska anspråkslöst och det är charmigt. En stabil 3:a för Too late the hero.
Bara2eller3
2007-09-08
Japsar är helkassa på att skjuta, kan det kanske bero på sneögdheten, eller att dom är för snälla att vilja fälla britter?
Bomkia
2006-09-07
Halvsnarkigt WW2-drama med lite pangpang och en skön Michael Caine. 3-
MaraJade
2005-07-31
Ljuspunkten i denna film var början när Fonda var med..resten var mest sådär..