The Last Farm

På en avlägsen och isolerad gård på Island bor ett äldre par som vävts samman med varandra och med platsen under ett långt liv. Deras dotter har nu skrivit in dem på ett ålderdomshem i staden, men hon känner inte till vad som hänt på gården de senaste dagarna eller att fadern har helt andra planer för framtiden.

Originaltitel Siðasti bærinn i dalnum
Alternativ titel Siðasti bærinn, Sidasti baerinn i dalnum, The Last Farm in the Valley
Regissör Runar Runarsson
Manus Runar Runarsson
Genre Drama, Kortfilm, 2000-tal
Skådespelare Jón Sigurbjörnsson, Kristjana Vagnsdottir, Sigurður Skúlason

saggesaliv
2015-11-29
En jävligt bra kortis. Snygga bilder och en otroligt gripande story. Lite som en isländsk Amour i miniformat. Förbannat bra detta! 72/100
foppa99
2014-12-21
Finurlig o väl tillvaratagna 17 min & oj vilka bilder
Hypostas
2014-02-02
Fin film.
Ola_Schubert
2013-08-13
En finstämd och vacker isländsk kortfilm. Men jag kan inte påstå att jag blev så där jätte rörd eller speciellt överraskad. Dock en stark trea i betyg.
Mikka
2012-03-29
Väldigt fin film om de sista dagarna. Naturbilderna är fantastiska, skådespelet bra och manus väldigt rörande. 3+
kaminix
2011-07-06
Fantastisk film, solklar femma! (dock ger jag inte mer än fyror till kortfilmer, och sällan ens det) Ett tips för de som har möjlighet är att se filmen i båda färg och svartvitt, båda versionerna (tror dock svartvita är inofficiell) har sin egen charm. :-) Om man registrerar sig kan man "hyra" filmen gratis på icelandiccinema.com.
stefanp
2010-09-20
Ett exempel på att filmer inte behöver vara invecklade för att verkligen beröra. I all sin dramaturgiska enkelhet och anspråkslöshet får vi följa en stor omställning i en människas liv. En eller ett par dagar förflyter, i speltid dryga kvarten. Ett möte mellan rural frihet och urbana konventioner, om man så vill. Det är både vackert och tankeväckande. Runarsson har inget klart budskap med filmen, så som jag ser det, utan huvudpersonens val ska snarare förstås som ett subjektivt beslut.
faretarne
2008-10-26
fantastiskt. kan bara hålla med föregående talare.
Flyt
2007-12-11
Det här var en väldigt bra film. Helt fantastik! Det var ju flera år sen jag såg den men den sitter väl förankrad i minnet.
MoveOnUp
2007-12-10