BETYG
3.4
av 5
3.4
av 5
Systrarna från geishakvarteret Gion
Berättelsen om två systrar, båda geishor till yrket. Medan Umekichi är lojal och har en traditionell inställning drar sig inte Omocha för att lura och utnyttja de män hon tjänar.

Originaltitel | Gion no shimai |
Alternativ titel | Sisters of the Gion |
Regissör | Kenji Mizoguchi |
Manus | Kenji Mizoguchi, Yoshikata Yoda |
Genre | 30-tal, Drama |
Skådespelare | Isuzu Yamada, Yôko Umemura, Benkei Shiganoya, Eitarô Shindô, Taizô Fukami, Fumio Okura, Namiko Kawajima, Reiko Aoi |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 106 |
Filmnummer | 23044 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Lysande iscensättning på många sätt och vis. Inledningen med auktionen är ju klassisk och det finns flera sekvenser med svepande åkningar och stort djup i bilden. Är även mycket förtjust i gatuåkningarna när karaktärerna går runt i gränderna. Samtidigt gör Mizo det ju inte lätt för åskådaren med sitt distanserade perspektiv men det är vågat att låta den sociala kritiken vila mycket på Omocha trots att hon är ganska osympatisk i Isizu Yamada smarta tolkning. Patoset i slutscenen kommer därför lite från ingenstans och man kunde väl önskat sig att den mer subtila tonen fått klinga ut även där.
Mycket bra film med bra story och goda skådespelare och dessutom snyggt foto. Då kan man överse med att Mizoguchi som vanligt kommer med lite väl tydliga pekpinnar.
Intressant och välgjord historia. Men nåt saknas för mig, känns lite stelbent. 3+
Trots den korta längden hade jag stora svårigheter att klara mig igenom hela filmen, den var faktiskt väldigt tråkig och erbjöd inte heller någon estetisk njutning att tala om, vilket delvis kan ha orsakats av ganska dålig kvalitet på min kopia. Min andra Mizoguchi och fortfarande ingenting som faller mig i smaken. Ser jag japanskt ser jag nog hellre en Ozu.
1. Mizo har i många intervjuer sagt att has viktigaste bidrag till japansk film
var att han var den första att berätta ur ett kvinnoperspektiv, och med sina filmer argumentera för
jämställdhet. En anledning lär ha varit att hans halvsyster blev såld som prostituerad. (Men helt
rent mjöl i påsen hade han inte utan brukade själv köpa sex till & från.) Så att fråga sig vad han vill ha sagt
i jämställdshetssvängen i en film är nog den kortsöktaste man kan tänka sig. 2. Din egen (påtvingade?)
genustolkning är ju i stort sett densamma som min så varför är den dålig?
Visst går det dåligt för båda. MEn det finns massor av filmer där det går dålig för huvudrollen även fast huvudrollen visar upp idealistiska drag.
*** SPOILERS *** OK, Omocha tycker att kvinnor ska försöka utnyttja män. Jag vet inte om det är feminism, men om vi säger det . . . hur går det för henne? Rigtigt illa! Så från det skulle jag tolka det som en antifeministisk film om det inte vore så att det går illa för Umekichi också. Alltså, Mizoguchi spelar ut tradition mot modernitet men tar inte ställning. Vill du se en film där han tar ställning rekommenderar jag My love has been burning. *** SPOILERS ***
Nja jag skulle säga att filmen visar upp en bild av kvinnan som självständig.
Den är lite för tydlig i sin presentation av traditionellt mot gammalt . . . Den tar ju inte ställning så jag håller inte med om att den är feministisk eller en kritik av geisha-kulturen.