3.5

Syster

12-åriga Simon bor i dalen nedanför en lyxig skidort i Schweiz tillsammans med sin arbetslösa syster. Varje dag tar han skidliften upp för att stjäla utrustning från de rika turisterna, för att sedan sälja sakerna till de lokala barnen nedanför.

Originaltitel L'enfant d'en haut
Alternativ titel Sister
Regissör Ursula Meier
Manus Ursula Meier, Antoine Jaccoud, Gilles Taurand
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Kacey Mottet Klein, Léa Seydoux, Martin Compston, Gillian Anderson, Jean-François Stévenin, Yann Trégouët, Gabin Lefebvre, Dilon Ademi, Magne-Håvard Brekke, Simon Guélat

Dream
2017-10-13
Den här känns mer aktuell idag än vad den gjorde 2012, då folk nu är allt fattigare och bland annat sitter på gatorna och tigger samt själ för sin överlevnad, den här typen av film borde vara obligatorisk att se för dem som sitter och säger att "Alla är rika!"- (Men tyvärr dessa som verkligen hade behövt se detta kommer aldrig att göra det! Så illa är det sorgligt nog.....
mr_magi
2017-03-22
Rå och trovärdig.
Snah
2017-03-18
Mycket bra!
2016-02-17
Ett gott råd: Läs inte filmbeskrivningen om du har tänkt att se filmen för första gången. Det är som att filmen börjar mitt i, vilket förvisso medför svårigheter att förstå vad som händer i början. Men jag upplever att mycket av filmen går ut på att man själv ska reflektera och dra slutsatser. Det här hade kunnat vara en del av en fantastisk film. Skådespelarna presterar och det vardagliga livet samt relationerna mellan främst huvudpersonerna förmedlas bra. Kameran följer närgånget och nyfiket det som sker. Närvaron förstärks av alla ljudintryck från trafik, liftmotorer, turister, skidor etc. Det är en i grunden dyster film med budskap. Jag vet inte om Ruben Östlund såg den innan han gjorde Turist, men i så fall hade han säkert hämtat inspiration från miljöerna och vissa scener. I både Östlunds film och den här får man uppleva baksidor med skidturism på ett vardagligt plan. I den här filmen får man se en annan baksida och ur ett annat perspektiv. Sådant som många säkert inte har en tanke på eller rent av blundar för. Kanske får filmen en del att tänka annorlunda på nästa skidsemester. Tyvärr får man inte lära känna personerna på djupet, och den utvecklas inte tillräckligt. Det gör att filmen känns inkomplett.
Howler19
2016-02-13
Börjar bli rätt trött på filmer om franskspråkiga skitungar.
Memmem
2016-02-12
Medelbra socialrealistiskt drama! Den 12-årige Simon stjäl skidor på en skidort i Valais för att understödja sin storasyster, Louise. Hon fladdrar som en fjäril från den ene pojkvännen till den andre, och från det ena jobbet till det andra. De svarar olika när folk frågar var deras föräldrar är eller om de lever alls. Plötsligt framkommer det att Louise kanske inte är Simons storasyster. Handlingen är inte helt realistisk. Trots brist på pengar är de alltid välklippta och har hela och rena kläder. Handlingen blir intressantare mot slutet då filmen koncentreras mer på förhållandet mellan Simon och Louise. Ganska väl spelat av de två huvudrollerna, men deras humör växlar i stort sett endast mellan neutralt och ilska, ibland även ledsnad. Filmen har en hel del fina bilder över alperna, annars mest skidliftar, bostäder och parkeringsplatser. Musiken märks inte så mycket. Sammantaget en ganska intressant och välspelad film om två personer med försörjningsproblem. Betyg: 3-
Hypostas
2013-09-30
Den är bra men lite för överdriven för att kännas helt övertygande.
precineadd
2013-08-02
en sån där film som spelar på realism men inte levererar någon. ville tycka om den mer, men den kändes för lättköpt när den ignorerade alla omständigheter och all backstory och förväntade sig att åskådaren ska pussla ihop karaktärerna själv.
pierreee
2013-02-18
Den här filmen går från att vara lite lustig till gravallvar, på ett bra sätt. Rekommenderas, stark 4a
Spidde
2013-01-06
Drabbande och rörande socialrealistisk film med en riktigt imponerande liten grabb i huvudrollen. Skådespelet är på topp och den bröderna Dardenne-liknande stilen fungerar mycket bra. Kul att Martin Compston (känd från bl.a. Ken Loachs mästerverk Sweet Sixteen) gör en biroll! En av de bättre filmerna från 2012 och en odiskutabel fyra. Mycket bra.