3.2

Sista tåget

Lucas Steiner, en judisk regissör, gömmer sig i teaterkällare under den tyska ockupationen, samtidigt som hans fru spelar huvudrollen i hans senaste pjäs.

Originaltitel Le dernier métro
Alternativ titel The Last Metro
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Suzanne Schiffman
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Catherine Deneuve, Gérard Depardieu, Jean Poiret, Heinz Bennent, Andréa Ferréol, Paulette Dubost, Maurice Risch, Sabine Haudepin, Jean-Louis Richard

Rune2000
2022-08-23
Gillade teaterstämningen och att alla rollinnehavare passade perfekt i sina roller. Själva handlingen var inte originell och det var tydligt att hela filmen var inspelad inne i en filmstudio, inklusive utomhusscenerna. Men i slutändan tyckte jag att filmen hade tillräckligt mycket charm för en 4a i betyg.
Dream
2017-12-29
Klaustrofobiska stämningen med att inte kunna röra sig fritt samt rädslan att bli tagen återges trovärdigt, samtidigt som dem försöker driva sin teater och sprida någon from av glädje! Dock är det inte något jätte märkvärdigt för att platsa i boken "1001 filmer du måste se innan du dör" tyvärr, utan det är helt överdrivet bara för att filmen är fransk, hade något annat land gjort den och den hade varit bortglömd... Men tycker den här är något bättre än dem överskattade klassikerna "Den förbjudna trädgården" och "Vi ses igen, barn". Betyg 3.
Hypostas
2016-02-06
Ytterligare en överskattad film av Truffaut. Det finns ingen som helst anledning till att den här filmen ska vara med i boken 1001 filmer...
goeran
2015-03-03
François Truffauts Le Dernier Métro 1980 är ett färgstarkt och kraftfullt drama om teaterliv i Paris under ockupationen; Truffaut lyckas verkligen (trots en mager budget) att återge miljön och atmosfären. Catherine Deneuve är helt lysande i rollen som teaterchef men även Gérard Depardieu är riktigt bra.
Taandborste
2014-07-21
Ganska stämningsfull, men inget jag kände mig alltför engagerad i.
precineadd
2014-06-20
med tanke på den här filmens goda anseende trodde jag den skulle vara betydligt bättre - istället är det en typisk sämre truffaut, där hans ängslighet och dåliga självförtroende saboterar alla möjligheter till en bra film. krigs-backdropen förlorar helt meningen här och därför faller filmen, trots att den visuellt är snygg att titta på. montaget mot slutet är vad hela filmen borde ha varit; helheten menlös
Ful_fisk
2013-10-15
Sentida Francois Truffaut-film med Catherine Deneuve och Gerard Deperdieu i huvudrollerna. Skildrar en teater i Paris under andra världskriget. Spännande, dramatisk, elegant och välspelad. Mycket bra!
Tonti
2013-09-02
Ja, sena Truffaut är inte så illa som jag av någon anledning får för mig. precis som med söndagsfilmen så hör denna alls inte till hans svagaste utan snarare något slags mittenregister. Fint, ganska återhållsamt skådespeleri och ett bra utnyttjande av teatern som plats. Lite torftigt med så få exteriörscener men budgeten var kanske inte så särskilt stor. Gillar Deneuve mer än vanligt och Depardieu är också fin.
#54
2013-07-14
Ännu en fin film av Truffaut.
sirkurt
2010-10-26
Kanske inget mästerverk eller inte heller någon fantastisk film men jag tycker ändå det var en väldigt fin och gripande historia Truffaut har skapat. Catherine Deneuve skiner dessutom i denna paradroll!