3.3

Sir

Ratna kommer från en fattig liten by på den indiska landsbygden och drömmer om att designa kläder. En dröm så gott som omöjlig att förverkliga om man som Ratna kommer från en lägre kast. Hennes jobb ligger många mil därifrån i storstaden Mumbai, där hon arbetar som hembiträde åt Ashwin, son till en av stadens rikaste familjer. Från Ratnas perspektiv har Ashwin allt. Rikedom, jobb, frihet. Men varför ser då Ashwins ögon alltid så ledsna ut? Ögon som dock börjar se aningen gladare ut när de tittar på Ratna?

Originaltitel Sir
Alternativ titel Monsieur
Regissör Rohena Gera
Manus Rohena Gera
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Tillotama Shome, Geetanjali Kulkarni, Vivek Gomber, Rahul Vohra, Ahmareen Anjum

KyLLo
2022-12-30
Indisk såpa. Absolut något jag kan klara mig utan. En svag tvåa.
mammene
2022-12-08
En inblick i indisk kultur med dess kastsystem, mycket subtilt skildrat, vardagsproblematik från flera håll, alla fast i sitt system. Just det att det inte kändes anklagande gjorde det hela mycket mer intressant och att bit för bit få en inblick i huvudpersonernas liv och tänk. Mycket fin film som vågade ta en egen väg.