2.4

Silent Night, Deadly Night

En familj är på väg hem för att fira jul. De stoppas av en tjuv som är utklädd till jultomte. De båda föräldrarna mördas mitt framför ögonen på deras söner Billy och Ricky. Billy flyr i rädsla och chock till skogs, och tas hand om på ett barnhem. Abedissan på barnhemmet är väldigt sträng, och han får inlärt att bl.a sex är en stor synd. När Billy blir myndig skickas han ifrån barnhemmet för att börja sitt eget liv. Han får också ett jobb, vilket inte är så lyckat: Jobbet kräver att Billy ska bära tomtedräkt. Detta väcker hans mörka minnen till liv och han flippar ur... Billy begår blodiga mord iförd sin tomtedräkt, och börjar sakta närma sig Abedissan.

Originaltitel Silent Night, Deadly Night
Regissör Charles E Sellier Jr
Manus Paul Caimi, Michael Hickey
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Robert Brian Wilson, Toni Nero, Jonathan Best, Linnea Quigley, Lilyan Chauvin, Gilmer McCormick, Britt Leach, Tara Buckman

Robkiller
2022-12-22
En galen jultomte röjer runt. Fungerar ok, trots en del brister.
Starkbröl
2022-10-30
NAUGHTY! PUNISH! Ofrivillig humorrulle, mycket gemytlig.
vonadel
2021-01-20
Måste ju se minst en julskräckis varje år. Fick bli denna i år. Lite småcharmig 80-tals skräckis. Men, inte tillräckligt. Håller inte riktigt. Blir lite för B för ett bättre betyg. Galet att den fått så många efterföljare. De lär väl inte vara bättre precis. 4/10.
myslas
2020-12-20
Inte så konstigt att den här b-slashern blivit en sådan kultklassiker. Själva idén med en mördartomte är ju bra men manuset och skådespeleriet är så uselt att det blir mer humoristiskt än läskigt. Har sina moment ändå men under alldeles för långa perioder händer ingenting.
Asmorod
2017-12-17
En rakt av jävla smutt rulle. Precis allt vad man önskar sig!
BrutusBeefcake
2015-12-01
Finns några sköna scener men det är egentligen varken bra eller dåligt, man blir inte särskilt engagerad men en del fina effekter och mycket bröst gör det väl inte helt ovärt. (5/15)
henrikj
2015-06-11
Punish!
Lotso
2014-06-29
När det kommer till julskräckfilmer så är det alltid två filmer folk tänker på, Black Christmas och denna och där finns en bra anledning till detta. Enligt mig är dessa två helt simpelt de två bästa julskräckfilmerna som finns där ute av dem jag har sett såklart. Men i mina ögon så är Black Christmas bättre. Det var en väldigt underhållande film med en hel del bra effekter, inget slår 80-talets effekter! Vad jag inte gillade var han som spelade huvudpersonen Robert Brian Wilson han var ingen direkt bra skådespelare i mina ögon men han förstörde inte filmen. Dessutom vem sätter en person som är traumatiserad av jultomten från sin barndom i en barnleksaksaffär för arbete? I sin helhet tyckte jag om denna filmen den var lite förutsägbar och bortsett från de två problemen jag skrev är där inte så mycket jag hatar med denna filmen. Väldigt underhållande med en del nice mord och effekter. Filmen lär också få dig att lyssna på låten Santa's Watching på ett helt annat sätt!
Tabu
2013-12-20
amonamarth
2013-12-17
En 3:a egentligen men vissa scener älskar jag så mycket att jag var tvungen att höja till en 4:a.