Silence

På 1600-talet reser två jesuitiska präster till Japan där katolicismen förbjudits och så gott som alla utländska kontakter har avbrutits. De bevittnar förföljelsen av de kristna japanerna och regeringen som vill rensa bort allt västerländskt inflytande. De får själva utstå våld och förföljelse medan de reser runt för att hitta sin mentor och sprida kristendomen.

Originaltitel Silence
Regissör Martin Scorsese
Manus Martin Scorsese, Jay Cocks
Genre Drama, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, Issei Ogata, Tadanobu Asano, Yôsuke Kubozuka, Yoshi Oida, Shinya Tsukamoto, Ciarán Hinds, Nana Komatsu, Ryô Kase, Michié, Hairi Katagiri, Panta, Asuka Kurosawa, Béla Baptiste

Murvel48
2022-01-10
Jag kunde inte låta bli att bli förbannad på dom idiotiska prästjävlarna och deras kristna mumbo jumbo - men visst är det en bra film.
2021-06-07
Jo, men jag tycker nog den här filmen funkar bra...
Starlette
2020-12-14
Religion är bara elände.
Manko
2020-09-13
Riktigt jäkla bra. Känns som Kurosawa fast med ett västerländskt perspektiv.
Bunger
2020-09-05
Nämen vet ni vad, är det inte väl skrivet på näsan? En berättarröst som beskriver vad vi ser, och skådespelare som hade passat bättre in i Scorseses 70-tal snarare än 1600-talet. Andrew Garfield, hur lyckades han muta sig in på inspelningsplatsen? Hollywood vill vara tungt, men till varje pris utan att bli för tungt.
hsimpson
2020-02-24
Välspelad, fantastiskt snygg, och oerhört gripande. Håller sig nära Endos utmärkta roman. Scorseses mästerverk.
2019-10-09
Med tanke på hur dålig filmen är så är den riktigt bra! Mycket svår film att ta till mig, dess nästan 3 timmar känns väldigt långa men blir samtidigt aldrig direkt tråkiga. Filmens konflikter, både inre och yttre, engagerar inte men dom är så välspelade och snyggt berättade att det ändå lyckas hålla mig intresserad hela vägen. Jag tycker den här typen av skildringar av tro är ganska intetsägande och som rent historiskt drama känns det lite problematiskt att skildra katolska missionärer som freden själv, även om det i just den här japanska kontexten kanske var så. En ganska stark tvåa blir det ändå.
pufred
2018-03-19
Rätt plågsamt tråkigt och meningslöst, navelskådande religiösa grubblerier. Inte min kopp te. Välspelad och välgjord dock så undviker ettan.
Stewnert
2018-01-19
Rasistisk skit.
YouAreNrIchi
2017-12-27
Oväntat bra! Trodde inte att den skulle nå upp till samma höjder som boken, men den kom nära! Vissa saker blev svåra att förmedla och nådde inte hela vägen fram, men jävlar vad intressant det blev ändå. Tummen upp till Martin!