3.1

Sierra Charriba

Major Amos Charles Dundee känner sig instängd på fortet han tjänstgör vid under inbördeskriget. Han är fängelsedirektör för en blandning av vanliga fångar och desertörer från unionsarmén. När en grupp Apacheindianer, under ledningen av Sierra Charriba, massakrerar en kavalleristyrka, kidnappar tre barn och försvinner över gränsen till Mexico så bestämmer sig Dundee för att jaga fast på indianerna. Med sin lilla vaktstyrka på fortet förstärkt med fångar, som ställs mellan valen att delta i uppbådet eller bli skjutna, ger sig Dundee iväg...

Originaltitel Major Dundee
Regissör Sam Peckinpah
Manus Sam Peckinpah, Oscar Saul, Harry Julian Fink
Genre Krig, Äventyr, Western, 60-tal
Skådespelare Richard Harris, James Coburn, Ben Johnson, Charlton Heston, Jim Hutton, Warren Oates, Slim Pickens, Brock Peters, Michael Anderson Jr, Senta Berger

DOKAN
2022-07-22
Bara rollistan är väl värd en titt - Coburn, Oates, Harris, Benet Johnson, R G Armstrong, Mario Adorf, Senta Berger, mfl mfl , och sååå trist är la inte Charlton Häston? Men inspelningen var tydligen drabbad av massa problem så allt känns ju lite förvirrat. Hästen & Harris lär visst ha rykt ihop med knytnävarna på riktigt mellan tagningarna!
Bomkia
2018-03-11
Gillar skarpt samspelet mellan sydstatren Harris och den hårda Dundee. Vettiga actionsekvenser och ett manus som både tar en och två varv runt banan. 4a.
2018-01-21
Nja, inte min typ av film...
92axha10
2017-03-14
Sam Peckinpah kan. Riktigt bra gjort och spänningen är hög.
bubblo
2012-02-05
Filmen börjar lovande, men plottmässigt kommer man ingen vart. Det blir lite tråkigt. Skådespeleri och rent filmmässigt är det bra och levande dock.
DonActive
2008-08-10
Mycket välgjord och bra film. Många bra skådespelare som glänser och miljöerna är mycket realistiska och vackra. Jag gillade denna skarpt.
jep
2008-02-17
För realismen, ärliga uppsåtet och intensiteten.
Krantzylvania
2007-12-28
seg! väldigt mycket bilder på campande soldater i denna film!
bluevelvet
2006-11-16
En mycket lyckad restaurering av denna film. Manuset är mycket välskrivet. Det bryter ifrån det klassiska westerntemat stundtals vilket gör att det ine känns så teatrliskt och tillgort som många westernfilmer från samma tidsepok annars gör. Slute på filmen tycker jag är en possetiv överraskning bara det. Skådespeöerit känns övserlag mycket mänskligt och nära med vissa undantag. Den nya musiken som dom har lagt till i filmen är snudd på mästerlig vilket även det gör att filmen överlag får en personlig karraktär. Med andra ord ! Ett mycket bra westernäventyr.
Kugelschreiber
2006-02-11
Såg en förlängd, restaurerad version med ny musik på DVD. Vad jag läst så ska den vara en klar förbättring från versionen som fanns tidigare och om det stämmer kan den inte varit någon höjdare. Filmen jag såg var hursomhelst underhållande och ofta spännande med bra skådisar som lyfter filmen (den uttråkade Heston inte inräknat). Man känner igen delar som återkommer i The Wild Bunch. Klart sevärd. Svag fyra.