3.1

Sieranevada ? En gravallvarlig komedi

Tre dagar efter terrorattacken mot tidningen Charlie Hebdo i Paris och fyrtio dagar efter hans fars död ska den medelålders läkaren Lary tillbringa en lördag med släkten för att hedra sin far. Spänningar, i såväl världen som inom familjen, gör att det hela inte går som planerat.

Originaltitel Sieranevada
Regissör Cristi Puiu
Manus Cristi Puiu
Genre 2010-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Mimi Branescu, Bogdan Dumitrache, Andi Vasluianu, Ilona Brezoianu, Marin Grigore, Petra Kurtela, Rolando Matsangos, Ana Ciontea, Aristita Diamandi, Simona Ghita, Tatiana Iekel, Sorin Medeleni, Catalina Moga, Iulian Puiu, Dana Dogaru

Albion
2020-04-15
En fin påhälsning hemma hos en livfull familj som ska ta adjö av familjepatriarken. Men det går inte som man tänkt sig. Det är ett ständigt lirkande och racklande hit och dit för att komma till skott med den där måltiden och jag tycker att det är roande att följa. På något vis är det fascinerande att så många på så liten plats kan få så lite gjort. Det här var ganska kul att följa trots att det är en lååång film. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
StureStenhög
2018-02-12
Det känns inte som att Cristi Puiu är en regissör som kan beskyllas för publikfrieri direkt, och jag har stor respekt för hans sätt att göra film på, även om det inte är lika lyckat här som i Herr Lazarescus död. Den här är mer ojämn, om man nu kan säga det om en film som är så monoton, men det glimrar iaf till hyfsat regelbundet, kanske framför allt när det snackas politik. Samtidigt tappar filmen mig i perioder också. Att karaktärerna känns fullkomligt trovärdiga som familj råder det dock ingen tvekan om, och det känns lite som att man får vara en fluga på väggen i ett vanligt rumänskt hem. Så visst är det en bra och givande film, men den är sannerligen tålamodsprövande
mammene
2017-11-04
Lite svårbedömd, länge kände jag att det blir nog en tvåa, men på något vis lämnar filmen mig inte någon ro. Den balanserar så skickligt på gränsen för fars, men lyckas hålla sig på rätt sida, ett långsamt kaos målas upp med så många olika karaktärer så jag förstår egentligen inte hur man lyckas med det, och på något vis kan man känna igen sig själv och samtidigt se andra. Under filmens gång kände jag bara ska de aldrig börja, ja just det kan jag ju inte avslöja för då spoilrar jag, ni förstår ni som sett den. De tre timmarna gick fortare än jag trott!
stgurgel
2017-04-09
Tomten är far till alla barnen, på crack!
#54
2017-01-29
Visning 8 av 33 jag ser på Göteborg Film Festival. Imponerande produktion.