Side Effects

Jon Banks är en ung, ambitiös psykiatriker som letar efter rätta tillfället att visa framfötterna. När en ny patient, Emily, söker hans hjälp efter ett självmordsförsök skriver Banks ut alla tidigare beprövade antidepressiva mediciner, men ingen av dem har någon verkan. När Banks som en sista utväg sätter Emily på en ny studiemedicin som heter Ablixa blir hon åter den person hon en gång var: lycklig, full av energi och passionerat förälskad i sin man Martin. Men så knivhuggs Martin brutalt till döds en kväll och när polisen anländer finner de Emily med kniven i handen, men utan minne av vad som hänt.

Originaltitel Side Effects
Regissör Steven Soderbergh
Manus Scott Z Burns
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jude Law, Rooney Mara, Catherine Zeta-Jones, Channing Tatum, Vinessa Shaw, Ann Dowd, Polly Draper, David Costabile, Mamie Gummer, Mitchell Michaliszyn

Sheepy
2024-02-26
Relativt spännande och medryckande mysteriethriller av den gamla skolan. Det är halvsnårigt och ömsom uppenbart och ömsom oförutsägbart. Något som är positivt är att Jude Laws karaktär tillåts vara intelligent och vi slipper banka huvudet blodiga över hans inkompetens (vilket är vanligt i filmer med liknande tema). Helhetsintrycket är dessvärre lite unket och upplösningen är inte riktigt lika smart som den vill vara. Side Effects är underhållande för stunden, men hänger inte kvar i minnet länge.
Rele
2022-10-04
En seg story med en för ologisk och enkel manus. Skådespelarna klarade sitt arbete bra och för det höjer jag betyget till en tvåa.
Christofer
2019-07-07
Rätt träigt överlag fram till upplösningen. Jude Law är en urtrist skådis och CZJ är lika blek i sin framtoning som vanligt.
Jamesa
2018-01-20
Rätt bra. Dock inte 100%-ig i skådespelarinsatserna och karaktärerna, något fattas där, för att nå högre höjder.

2017-08-20
Den här filmen är så tråkig och ointressant att klockorna stannar.
2017-03-18
Tämligen ointressant film. Storyn har berättats åtskilliga gånger tidigare i diverse erotiska thrillers, fast då med sämre skådisar, sämre manus/regi, mycket mer tuttar och med saxofonsoundtrack. (6-/15)
Sovande_mannen
2017-02-24
Hel helt bra, men jävligt seg.
Tatty
2017-02-16
Ganska bra och spännande film tills man fattade vad det egentligen handlade om till slutet. Klurigt först om vad som hände.
BrutusBeefcake
2016-12-19
Överraskande bra, Soderbergh sköter det hela snyggt, kanske blir lite löst framåt slutet men filmen håller ändå hela vägen. Jude Law imponerar och det gör även Rooney Mara, även fast hon kanske kommer lite i skymundan efter vart. (10-/15)
2016-08-13
Jude Law med Tintin-frisyr i thriller/drama där storyn är ganska lik Farligt spel med Richard Gere. Någon kopia av Farligt spel rör det sig dock inte om. Filmen blir lite seg emellanåt och hade faktiskt mått bra av att ha varit lite kortare. I övrigt väldigt bra och välspelat.