3.4

Sicario

Den idealistiska FBI-agenten Kate Macer ansluter sig till ett hemligt CIA-uppdrag som går ut på att ta ned en mexikansk knarkkung. Det visar sig vara ett jobb som skjuter hennes etiska och moraliska värderingar till bristningsgränsen.

Originaltitel Sicario
Regissör Denis Villeneuve
Manus Taylor Sheridan
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Emily Blunt, Josh Brolin, Benicio Del Toro, Daniel Kaluuya, Victor Garber, Jon Bernthal, Jeffrey Donovan, Raoul Trujillo, Julio Cedillo, Hank Rogerson, Bernardo Saracino, Maximiliano Hernández, Kevin Wiggins, Edgar Arreola, Kim Larrichio, Dylan Kenin

Sheepy
2024-03-04
En bra men något förutsägbar filmupplevelse där de flesta karaktärer följer tydliga arketyper. Kate Macer (Emily Blunt) är den mänskliga/rookien som skickas till helvetet. Hon är någon vi som åskådare ska identifiera oss med. Alejandro (Benicio Del Toro) är motpolen, luttrad/hänsynslös och med ett mörkt förflutet. Dynamiken är hyfsat intressant/medryckande men filmen griper aldrig riktigt tag på djupet.
hedgehog
2023-03-10
Efter en omtitt så gick den från 2:a till 4:a.
hsimpson
2022-01-19
Rå, spännande och välgjord. Helt klart på övre halvan bland Villeneuves filmer för mig.
2021-10-04
Spännande och välgjord. Bra och sevärd film!
ZoIX
2020-09-26
Väldigt spännande. Filmen känns kort även fast den närmar sig två timmar. Solklar rekommendation.
LenWidleheyt
2020-07-15
Great movie, I hate it.
deftune
2020-05-21
Grymma välgjorda actionscener. Dock känns viss dramaturgi påklistrad och huvudkaraktären känns helt fel på något sätt. Och så ska det rökas som fan hela tiden och massa andra saker som också känns påklistrade. Hade kunnat vara en femma om man slipat mer på dessa bitar.
mogatron
2020-05-18
The Convoy to Juárez är bland de bästa av scener man skådat. Påminner om spänningen då man lirade Delta Force till PC som tonårsgrabb. Uppdragen med konvoj var alltid höjdpunkten.
atroxa
2020-02-28
Efter 5-6 tittningar har jag insett vilket mästerverk detta är.
Muskelkungen
2020-02-24
Äntligen en film bättre än en trea på en av alla dessa streamingtjänster.