3.7

Sherlock - The Empty Hearse

Två år efter Sherlocks död, dyker han upp i London just när det kommer ett hot om en stor terroristattack. Watson är glad över hans bästa väns återkomst men hyser oro för vad hans återkomst kommer att ha för inverkan på hans nuvarande liv, speciellt hans romans med Mary Morstan.

Originaltitel Sherlock - The Empty Hearse
Regissör Jeremy Lovering
Manus Mark Gatiss, Steven Moffat
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Benedict Cumberbatch, Martin Freeman, Una Stubbs, Rupert Graves, Mark Gatiss, Amanda Abbington, Louise Brealey, Jonathan Aris

HerrNenne
2020-05-23
Förklaringarna till vad som hände segar mest ner. Utöver det så är det här bra. Mycket fokus på relationen mellan John och Sherlock, men faktum är att dom kunde vältrat sig ännu mer i det. Mary och hennes skådespelerska är ett riktigt bra nytillskott i serien!
2020-02-26
En jämförelsevis bra episod, mycket tack vare att samspelet mellan Sherlock och Watsom fungerar ovanligt bra. Det var nog också sunt att serien fick lite av en nystart, här går det inte lika mycket på tomgång som det ofta har gjort tidigare. Det finns en del kul stickspår efter vägen, samtidigt som huvudstoryn knappt existerar, vilket framför allt blir ett problem ifall man ska försöka bedöma det här som en fristående film. Lätt glömt, men trevligt för stunden
wasteoftime
2018-07-18
Här tappar de mig verkligen helt. Och jag var säker på att det skulle bli så, redan innan jag hade sett filmen. Efter hur filmen innan slutade, och hur jag antog att det skulle fortsätta hade jag redan en viss avsmak i munnen. Därmed inte sagt att allt är dåligt. Det är kul hur de går tillbaks till elementen från första filmen. Men jag har svårt att svälja hela storyn och det som händer. 0,8 på SH-skalan.
dafreakish
2017-03-28
Två år sedan senast och det märks inte ens. Det är sällan roller är så intränade utan att kännas som att skådespelarna går på rutin. Även om fallet inte i sig är det mest intressanta så är det i de lager det berättas det blir som mest spännande. Vem lurar vem och vad vet egentligen Sherlock och vad vet vi som tittar? Cumberbatch briljerar verkligen.
karlmats
2016-09-27
Tåget rullar vidare, Sherlock är tillbaka och det är lite med nyheten att det gått ett par år sen senast. Likt flera av de tidigare avsnitten är det här inget som sticker ut, visst är lägstanivån hög, men jag skulle nog vilja ha nånting mer spektakulärt för att ta mig ur det lila träsket som många filmserier lätt hamnar i när man lärt känna karaktärerna lite för bra. Watsons mustasch var en running joke som kändes trött redan första gången och den lite flamsiga ansatsen gör att det blir lite trivsam tidsfördrivskänsla över det här. En stark 2a.
idaho1981
2016-08-13
Nja, fallet är ganska ointressant. Men det är ju relationen mellan Holmes och Watson är det som håller historien uppe i detta avsnitt. Stark trea eller svag fyra.
Grillo
2016-04-03
Ja, terrorhotet var ju inte direkt huvudstoryn här, utan verkar mest vara en rätt ointressant efterhandskonstruktion. Det är lite synd när det här trots allt ska handla om Sherlock Holmes, när mer fokus blir på persondrama. Men å andra sidan är ju draman så bra gjord att det funkar bra ändå.
#54
2016-01-17
Håller ganska bra.
AlbinWesley
2015-11-18
Fint om återkomsten liksom, det börjar nästan bli lite känslosamt.
Noseman2005
2015-04-25
Måste ändå säga att jag gillar de här filmerna/den här serien. Det är underhållande, roligt och lagom spännande. Men den sätter inga bestående avtryck.