Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan

Sherlock Holmes återvänder för första gången sedan han drog sig tillbaka som detektiv till Londons gator. Han blir motvilligt engagerad i jakten på en seriemördare som dödar vackra tonårsflickor från fina familjer - de stryps med silkesstrumpor.

Originaltitel Sherlock Holmes and the Case of the Silk Stocking
Alternativ titel The Return of Sherlock Holmes
Regissör Simon Cellan Jones
Manus Allan Cubitt
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Rupert Everett, Ian Hart, Jonathan Hyde, Eleanor David, Helen McCrory, Neil Dudgeon, Julian Wadham, Penny Downie, Michael Fassbender, Perdita Weeks, Nicholas Palliser, Anne Carroll, Christine Kavanagh, Rachel Hurd-Wood

peterclash
2014-04-19
Inte bästa Holmesgestaltningen men en bra Holmesfilm.
Terran
2014-02-10
Är inte supernöjd med Rupert Everett som Holmes. Däremot så gillade jag Dr. Watson, och så är det ju kul att Fassbender är med som en gestalt vi är vana att se honom vid det här laget; obehagligt äckel (vilket han fixar lika bra som vanligt)
Cftbl
2011-06-14
Äh. Jag gillar Rupert Everett men det är för mycket långa närbilder på hans anemiska dandyansikte, och för mycket hysteriska stråkar titt som tätt. De andra karaktärerna, med undantag för Fassbenders, är ointressanta och på det hela taget är det en nedslående tolkning av ett Holmes-fall.
ledsenpirat
2010-08-13
Mycket underhållande. och Rachel Hurd Wood.
Satai
2009-04-14
Helt ok variant av Holmes. Rupert Everett är förvisso inte Jeremy Brett, men är helt klart godkänd. Filmen betar av en hel del Holmes-stapelvaror, som hans förhållande till Watson, Lestrade, kvinnor osv. Miljöerna är välarbetade och storyn bra men inget utöver det vanliga. Lite anakronistiskt känns dock Watsons amerikanska fästmö, hennes framställning av sexualbrottslingar och Holmes följande "profiling" av brottslingen. Att sen Holmes tar kokain under fallets gång bryter av ordentligt med ursprungsberättelserna där han bara använder det för att råda bot på tråkigheten när han inte har ett fall. En klar trea.
Viperlord
2007-09-29
Vem kan motstå holmes?
Zok
2007-01-08
Helt ok för stunden. Men är det inte lite tråkigt när man listar ut filmen redan efter några miuter. Kan det vara så att jag är slugare än Sherlock Holmes? Lite nogrant tittande så är det inte så svårt. Men Rupert Everett passar väldigt bra som Sherlock Holmes.
Kurosawafan
2007-01-08
bra Holmes film, utmärkt skådespeleri. jag ä r(lite) stolt för att jag faktiskt löste fallet precis med holmes metod (Om alla andra alternativ är motbevisade så måste de enda återstående alternative, oavsett hur osannolikt vara sanningen)...
JennieBomb
2007-01-07
Sherlock är helt fantastisk!
Luciphere
2007-01-07
Bra film och Everett passar utmärkt som Holmes.