Sherlock Holmes: A Game of Shadows

När den Österrikiska kronprinsen hittas död konstaterar Sherlock Holmes snabbt att det rör sig om mord och att detta är en del i en långt större konspiration som leds av kriminella geniet Professor Moriarty. Med hjälp av Sim, en spåkvinna som sitter på kunskap som kan vara nyckeln till mysteriet, tar Holmes och Watson upp jakten på Moriarty.

Originaltitel Sherlock Holmes: A Game of Shadows
Alternativ titel Sherlock Holmes 2
Regissör Guy Ritchie
Manus Kieran Mulroney, Michele Mulroney
Genre Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Robert Downey Jr, Jude Law, Noomi Rapace, Jared Harris, Stephen Fry, Rachel McAdams, Paul Anderson, Kelly Reilly, Geraldine James, Eddie Marsan, William Houston, Wolf Kahler, Iain Mitchell, Jack Laskey

Skapad 2019-12-14 av Buffo
Det sägs att i bistra ekonomiska tider satsar filmmakarna på säkra kort som uppföljare, nyinspelningar och nytolkningar. Men jag tror inte bara att det handlar om vinst; att basera nya filmer på ...   Läs mer »

2021-05-11
Absolut inte min typ av film...
TURGUT
2019-02-11
Helt ok men inte lika bra som föregångaren, stark 3:a!
Nalleman
2018-11-23
Med all respekt men Robert Downey Jr har aldrig varit någon favorit.
vonadel
2016-07-09
Äntligen tog jag mig tid att se denna. Tycker den ligger på ungefär samma nivå som den första. Ibland känns den ganska lång och tröttsam, men så ibland glimrar den till. Framför allt mot slutet. 6/10
Zok
2016-06-29
Gillade den första filmen, men här tappade jag intresset tidigt.
Hengman
2016-01-23
Högst medlmåttig action, kliniskt fri från finess och intelligens.
Mat1az
2015-12-11
Rätt bra tempo i denna ändå. Var inte ett allt för stort fan av den första och denna var inte på något sätt bättre. Men den är rätt underhållande och allt löper på bra. Men storyn är rätt intetsägande och engagerar inte, vilket gör att man snabbt glömmer bort filmen. Svag trea ändå.
Murvel48
2015-02-19
Platt, dum, rörig, tråkig, oengagerande och alldeles för lång. Ännu sämre än första filmen. Får en tvåa bara på grund av vissa specialeffekter.
2015-01-13
Det som fungerar här är humorn, actionscenerna(den långa scenen i skogen är sevärd) och kemin mellan Holmes och Watson tillika Downey Jr och Law. Vad som inte fungerar är de mer allvarliga och förklarande scenerna, Rapace roll(kul med en svenska skådis men rollen är rätt kass), Stephen Fry som Mycroft(Jag älskar Fry när han är Fry men i denna roll är det inget vidare) och filmen är så mycket yta utan något känslomässig kontakt med tittaren att det blir lättglömt. En OK engångstitt dock.
asasae
2014-12-27
Full fart på Sherlocks slutdragningar att jag inte känner mig särskilt engagerad, bara iakttagande utan att själv kunna dra mina slutsatser. En film som är mer tekniskt avancerad än inspirerande för tittaren.