3.6

Sheriffen

Will Kane skall avsluta sin tjänst som sheriff och lämna staden med sin nyligen äktade fru. Dock dyker en en brottsling som vill hämnas på Kane upp i staden med sitt gäng. Kane försöker få medborgarna i staden att hjälpa honom.

Originaltitel High Noon
Regissör Fred Zinnemann
Manus Carl Foreman
Genre Drama, Western, 50-tal
Skådespelare Gary Cooper, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Grace Kelly, Otto Kruger, Harry Morgan, Ian MacDonald (I), Eve McVeagh, Morgan Farley, Harry Shannon, Lee Van Cleef, Robert J Wilke, Sheb Wooley, Jack Elam, Lon Chaney Jr

Skapad 2019-11-09 av NeZa
På sin egen bröllopsdagsmorgon får Will Kane veta att den morddömde Frank Miller är på väg med 12-tåget för att hämnas på honom för att det var han som placerade Miller bakom lås och bom....   Läs mer »

dlu
2024-02-18
Tidstypisk? Vad snackar ni om? Det är ju en av de första om inte den första revisionist-western, dvs där sheriffen inte är superhjälte. Han får en smäll av en kvinna och börjar böla. Tidstypiskt för 1950-talet? Vakna nu.
karlmats
2023-08-18
En riktig klassiker som förtjänar sin stämpel. Gary Cooper kanske inte är den charmigaste skådisen från den gyllene eran men här är han ruskigt effektiv i rollen som den gamle sheriffen som ser alla sina vänner falla ifrån när det verkligen gäller. Höjdpunkten i filmen är annars stämningen och spänningen, att alla hela tiden vet att det är 12-tåget som kommer att föra med sig baddingen och att filmen utspelar sig i realtid gör att det närmast blir gastkramande att titta på den där klockan som sakta men säkert närmar sig. En ung Lee Van Cleef lämnar avtryck trots att han inte har en enda replik, man kan se att den karln skulle bli en bra badding en dag. En ung Lloyd Bridges är också sevärd, jag kände inte igen honom först då man är van att han ska vara en gammal gubbe men efter ett tag ser man dragen. Sen blir ju filmen extra spännande i efterhand när man läser in sig på bakgrunden till filmen och McCarthy-rättegångarna där Foreman anklagades för att vara kommunist och svartmålades i Hollywood så till den grad att han fick fly landet, mot bakgrund av det fungerar det här finfint som en politisk allegori om de dåtida strömningarna i landet. Att John Wayne hatade filmen är väl också en del av charmen. Jag var lite tveksam i början men den växte och växte och i slutändan är inte 3an bara självklar utan även ganska stark.
djonipony
2023-08-06
2.5. Vill gilla den, men det blir - trots bra upplägg - inte gastkramande. Kul att se tre män vänta på ett tåg, som i OUATITW, kul med en ung LVC samt Lloyd Bridges, rätt snygg scenografi.
DOKAN
2022-08-08
Helt klart en av de allra bästa västernfilmerna någonsin (även om min favorit är Peckinpahs Ride the high country) och kanske en av de bästa filmer som gjorts överhuvudtaget. Coop (oscarbelönad) glänser som den fårade sheriffen och även klippning & musik oscarsbelönades . Sången Do not forsake me finns i många versioner men detta är originalet med Tex Ritter. Håll utkik efter Lee van Cleef som en av bovarna och Jack Elak som stadens fyllo. Trivia: Ärkereaktionären John Wayne (som hatade filmen eftersom den visade stadsbefolkningen som fegisar som inte ställde upp för sin sheriff) hämtade ändå Coops oscarsgubbe när denne inte kunde närvara på galan. Förmodligen en väntjänst eftersom de båda trots allt var polare privat.
Rele
2021-04-02
En tidstypisk western från 1952. Underhållande med den tidens duktiga skådespelare. Jag har kvar betyget tre fortfarande.
Visse93
2021-03-28
En mycket spännande och välgjord western med Gary Cooper.
mammene
2021-03-22
Verkligen välgjort, man bygger långsamt upp en stämning som får en värdig final. Här visas verkligen upp hur situationen sätter igång folks bryderi och vem som står en närmast.Tydligen var det lika i denna tid som nu, att sheriffen/polisen haffar brottslingar och politiker släpper ut dem. I många äldre filmer så har kvinnorna en tendens att bara ställa till det, men här var det lite tåga i dem. Slutordet blir, otack är världens lön.
BarryHero
2021-03-21
Enklare westernklassiker med en vacker Grace Kelly som gifter sig med den betydligt äldre Gary Cooper. Cooper fick tydligen en Oscar för denna roll men i efterhand minns jag inte hans insats som överdrivet minnesvärd. Kul att den utspelar sig i "realtid" och delvis fint foto, framför allt i inledningsscenerna. Också skoj med en ung Lee Van Cleef i en av rollerna.
hsimpson
2020-06-24
Omtitt, och tyvärr inte bättre den här gången. Manuset är ganska dåligt, och även om konceptet med 12-tåget är ganska fiffigt för spänningen, blir det aldrig riktigt spännande. Slutet lite antiklimaktiskt. Men den är rätt snygg, åtminstone. Svag trea.
jcoke88
2019-12-06
Bra om människor som får.