Shergar

Irland 1983. Shergar, Irlands genom tiderna bästa kapplöpningshäst, försvinner spårlöst. Det visar sig snart att hästen kidnappats av en grupp IRA-medlemmar, och Shergars ägare befarar att hans guldklimp inte har många dagar kvar i livet om han inte går deras önskemål till mötes. Terroristerna, under ledning av den hårdföre Gavin O'Rourke, för hästen till en avsides gård ute på landsbygden. Vad de inte vet är att den föräldralöse pojken Kevin, som rymt hemifrån och som drömmer om att en dag bli en framgångsrik jockey som hans far, gömmer sig på höskullen i stallet. Han känner genast igen Shergar, och när han får höra kidnapparnas avsikter börjar han planera fritagningen.

Originaltitel Shergar
Regissör Dennis C Lewiston
Manus Dennis C Lewiston
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Ian Holm, Andrew Conolly, Laura Murphy, Mickey Rourke, Tom Walsh, David Warner, Julian Fellowes, Alan Barker, Billy Boyle, Stephen Brennan, Gary Cady, Denny Cain, Virginia Cole

NoWireHangers
2013-05-28
2+ Fullt sebart men ganska tillrättalagt och inte särskilt övertygande överlag och särskilt inte mot slutet.
Anonymus
2012-05-14
Hade ganska låga förväntningar och jag kan förstå varför den har blivit såpass sågad på filmtipset. Men jag tycker ändå att filmen har sin charm, lågmäld och stabil. Dennis C Lewiston tycks inse sina begränsningar och försöker inte åstadkomma något mirakulöst. Dock kunde givetvis några delar gjorts betydligt bättre. Har även svårt att acceptera att Mickey Rourke är med som den irländske antagonisten. Dels så har Rourke ytterst få repliker och tycks endast vara med pga sitt "skurk ansikte". Under 90-talet användes Rourke även flitigt av regissörer som visste att deras filmer egentligen inte dög, därför slängde de in den kontroversiella Rourke i sörjan för att trigga publiken. Även om det givetvis är kul att se den beryktade Rourke med irländsk dialekt så förstör det mer av filmen än det tillför.
PajoB
2010-01-30
Hade kunnat bli en Seabisquit, men nej.. Nådde inte hela vägen fram. Inte ens halva vägen fram, faktiskt. Hade varit intressant med en nyinspelning med större busget och bättre manus.
jonbo
2009-04-22
Vad gör Mickey Rourke här?
Alandria
2004-07-29
Trodde den skulle vara bättre.. Undra vad som hände med hästen på riktigt..