Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Shang-Chi växer upp i ett barnhem, för att hans föräldrar övergav honom i räddsla för hans förmåga. På barnhemmet blir Shang-Chi tvinga till att träna till att bli en krigare. Han flyr dock barnhemmet efter många år av lidande. Shang-Chi håller sig unda från sin tränare The Mandarin, som erbjuder ett val: Om Shang-Chi ställer upp i en magisk kampsports turnering åt The Mandarin så slutar han jagar Shang-Chi. Ödet har kommit för att utmanna Shang-Chis förmåga...

Originaltitel Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Regissör Destin Daniel Cretton
Manus Dave Callaham
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Simu Liu, Awkwafina, Tony Leung Chiu-wai, Michelle Yeoh, Fala Chen, Ronny Chieng, Florian Munteanu

Afflicter
2021-11-19
Nej, beskrivningen här på filmtipset är ju helt uppåt väggarna. Inte för att det är så lätt att beskriva vad filmen egentligen handlar om heller. Det är för mycket effekter och annat trams för att det här ska fungera fullt ut.
crapbag
2021-11-16
Vilken film är det som sammanfattningen längst upp beskriver? Det är inte den här i alla fall.
niebaotan
2021-11-13
Gick in helt utan förväntningar. Har inte gillat något av Marvel på länge och aldrig varit nåt fan rent generellt. Shang-Chi följer samma gamla mall, inga överraskningar. Upplägget har varit tröttsamt länge. Men utöver den lata strukturen så blev jag ändå positivt överraskad. Hade förvånansvärt kul och gillade alla flirtar med klassiska wuxia-filmer. Tony Leung är alltid en fröjd att se, likaså här. Dessutom trevligt att få se den gamle räven Yuen Wah i en roll. Långt ifrån en perfekt film men klart godkänd underhållning. 3/5
Spook
2021-11-13
raia och draken fast för tonåringar.
RichardEk
2021-11-04
Långt ifrån den starkaste Marvelfilmen, får den med darr på ribban en trea i betyg. Det är framför allt första halvan av filmen som är underhållande med både actionscener och komiska repliker på bra Marvelnivå. Tyvärr tappar filmen i slutet, och blir både för melodramisk och för fantasyorienterad för min smak. Visuellt är filmen som förväntat enastående. Marvelfilmerna är ju trots allt visuella filmverk, snarare än berättande filmverk med levande personligheter, men det funkar på mig, varje gång. Berättarmässigt ligger dock ’Chang-Chi’ en bit från de bästa Marvelfilmerna med mer komplexa rollkaraktärer.
Andreas_
2021-10-16
Marvel och Disneys senaste tillskott i MCU världen som dom skapat ihop under många år nu, karaktären Shang-Chi gör inträde och ett nytt fräsch bidrag till hela konceptet, Netflix hade sin Iron-fist som är en liknande karaktär som jag dock finner väldigt mycket intressant i Marvels värld men tyvärr förvaltade inte Netflix karaktären alls och jag hoppas snart på en nystart producerad av Marvel och Kevin Feige själva, Shang-Chi då, är det bra? sådär skulle jag vilja säga, småbarn älskar säkert detta, personligen som vuxen och en gammal fantast av serietidningarna så blir det inte mer än helt okej, visuellt är det fantastiskt, skådisarna är bra och fighterna är spektakulära men storyn är lite sisådär men det kanske blir bättre med en film till, humorn är tyvärr inget vidare heller, så betyget blir satt efter hur snyggt och välgjort allting är, mer underhållande än black panther, black widow och senaste ant-man and wasp iallafall, men något glädjepiller som någon nedanför skrev kan jag inte hålla med om, lite roligt var det åtminstone att dom fixade till sitt misstag med Mandarin från Iron man 3 och såklart så ska man inte missa scenerna efter eftertexterna som binder ihop denna med övriga MCU världen, betyget blir en stabil 3:a
amam
2021-10-10
Lite för lång men Awkwafina är alltid kul att se. Underhållande för stunden Marvel film formel typ 2 liksom.
PeterTheW
2021-09-20
Ett härligt glädjepiller. Kanske en kvart för lång men håller på det stora hela riktigt bra.
2021-09-18
Riktigt bra superhjältefilm med härligt Wuxia-inspirerad koreografi på sina ställen. Simu Liu är jättebra i rollen och har härlig kemi med Awkwafina som levererar mycket humor. Jag tycker filmen inte riktigt lyckas med sina känslosamma delar, som t.ex. att få mig att känna pappans motivation tillräckligt eller förstå/känns föräldrarnas kärleksrelation osv. En stark trea som är fantastiskt snygg och underhållande och en bra fortsättning på MCU.
quelnightmare
2021-09-05
MCU:s första asiatiska superhjältefilm kombinerar spännande skådespel med kulturell specificitet för att korrigera seriens rasistiska förflutna. Lägg till detta en sensationell rollbesättning.