2.1

Serenity

En fiskebåtskapten bosatt i Karibien får se sitt mystiska förflutna komma ikapp honom och snärja hans liv i en verklighet som inte är vad den verkar vara.

Originaltitel Serenity
Regissör Steven Knight
Manus Steven Knight
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Diane Lane, Jason Clarke, Djimon Hounsou, Jeremy Strong, Charlotte Butler, David Butler, Rafael Sayegh, Michael Richard, Robert Hobbs, Kenneth Fok, Garion Dowds, John Whiteley, Edeen Bhugeloo, Redd Pepper

BarryHero
2021-02-22
Matthew McConaughey är i vanlig ordning underhållande och filmen är intressant och spännande i cirka en timme innan den tar en oväntad vändning som gör att filmen tyvärr tappar lite i kvalitet. Härlig karibisk miljö och filmen är trots allt underhållande trots sina brister.
Andreas_
2021-01-01
Besviken på ett sätt, fascinerad på ett annat, snyggt gjord film av Steven Knight som även gjorde bland annat Locke med Tom Hardy som är väldigt speciell på sitt eget sätt och här har han verkligen fått ihop ett gäng av riktigt bra skådespelare som inte gör någon besviken iallafall och det är väl tack vare dom som filmen klarar sig relativt bra, Matthew McConaughey som vanligt helt jäkla suverän, en av Hollywoods absolut bästa skådespelare som kan bära upp och höja vilken film som helst några snäpp, övriga även dom riktigt bra, Anne Hathaway, Diane Lane, Jason Clarke, Djimon Hounsou t.ex och även storyn eller manuset börjar riktigt bra, man får känslan av en sån där härlig gammal 90tals noir thriller men ungefär halvvägs i filmen när den tar en helt annan vändning och man ser en såkallad twist komma lång väg, så blir det snabbt rätt meningslöst och tråkigt och det drar ner betyget något och sen kommer slutet som åtminstone jag, blev oerhört besviken på och twisten är bland det fånigaste jag varit med om och jag önskar att Hollywood i detta fall inte försökt vara smarta och hitta på något originellt för dom skjuter sig bara i foten och det blir lite pannkaka av alltihop, filmen hade varit så mycket bättre om det bara var en vanlig thriller...men tack vare skådespelarna så är jag ändå inne i filmen hela vägen till slutet men detta hade lika gärna kunnat vara ett avsnitt från serien twilight zone istället. Betyget landar på en mycket svag 3:a och 2:an är nära, men gillar man Matthew McConaughey som skådespelare så kan jag ändå rekommendera denna, för han är som vanligt grym.
2019-11-28
Jag gillade den trots allt illa som sagts. Ett mysterium som inte är så mystiskt om man hänger med lite. Gott hantverk och snygga miljöer, vilket var precis vad som behövdes i novembermörkret. I vanlig ordning ska de tyvärr idiotförklara tittaren mot slutet och förklara. Det hade knappast behövts.
myslas
2019-07-31
The Matrix fast istället för cool action så fiskar man tonfisk.
Robkiller
2019-07-13
Risigt drama som försöker att vara överraskande, men blir rätt snabbt uppenbar.
Hanness
2019-05-15
Under all kritik.
2019-03-04
Jag antar att the McConaissance officiellt är över nu. Men det är ändå lite härligt att sådana här filmer existerar, fullkomligt obegripligt, men härligt just därför. Det känns väl som att det enda rimliga är att ett fyllevad på något sätt var inblandad i den här filmens tillkomst. Manuset är helt galet, och knappast något som någon kan ha gått med på att finansiera i nyktert tillstånd. Samtidigt är det en professionell produktion med etablerade skådespelare. Det är det som gör det här så kul och fascinerande. Visst åker skämskudden fram ibland, men det till största delen är den tveklöst underhållande. Rekommenderas till folk som vet vad de ger sig in på
Molestaire
2019-02-04
Patetisk från början till slut. Manus där karaktärerna gång på gång måste uttala det som ändå framgår av historien. En story som har så många hål att jag inte ens bemödar mig att nysta i den... Se om du gillar att fnissa åt kalkonfilm, annars undvik.
#54
2019-02-02
Visning 15 av 20 jag ser på Göteborg Film Festival. Jag gillar grundtanken, men filmen är ganska fånig.