3.7

Ser du månen, Daniel

Historien om danske fotografen Daniel Rye, som tillfångatogs av IS i Syrien 2013 och hölls som gisslan i 398 dagar.

Originaltitel Ser du månen, Daniel
Regissör Niels Arden Oplev, Anders W Berthelsen
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Esben Smed, Toby Kebbell, Rasmus Bjerg, Sara Hjort Ditlevsen, Charlie Carrick, Anders W Berthelsen, Rafael Pettersson, Elizabeth Moynihan, Sofie Torp, Jens Jørn Spottag, Henrik Birch, Sofia Asir, Amir El-Masry, Fady Elsayed, Ali Barouti, Youssef Berouain

Albion
2021-10-04
En välproducerad skildring som verkligen kryper under skinnet på en. Sätter fokus på en totalt förvriden livsåskådning där ett människoliv inte har något värde utan bara på sin höjd är en bricka i ett spel. Fotot i filmen är väldigt bra och skapar en känsla av autenticitet. Betyget blir en 4;a
KyLLo
2021-10-03
Tekniskt sett bra och insatserna likaså, men det gör det inte till en önskvärd och lyckad film. Det blir väldigt utstakat enligt standardmall där tittaren ska chockas, snyfta och dyrka filmen. Fick jag ut något av den? Nej. Sanningen är alltid bättre att läsa sig till eller ännu hellre lyssna till från någon som var där, om man verkligen har ett behov av att grotta ner sig i det. Istället borde folk tänka igenom beslutet innan de besöker dessa riskzoner, vara medvetna om riskerna, fundera över vem som ska betala priset om det går illa och vems ansvar det är. Det är precis som att leka med farliga vilddjur eller klättra i höga byggnadsställningar utan skyddsutrustning bara för att ta bilder. För många verkar ju resa dit frivilligt och inse faran och problemen först när det gått riktigt fel.
mammene
2021-09-15
Svårt att se detta utan att förfasas över vissa människors skrupelfrihet, svårt att fatta att de tycker att de har den rätten att bestämma över andras liv när de springer omkring med sina vapen och spelar tuffa. Nåja får lugna ner mig lite. En film som påverkar mig så här och dessutom bygger på sanning måste jag ge en fyra och när även skådespelet och regin är bra så finns det inte mycket att klaga på, Ibland kändes den som en dokumentär, då har man lyckats skapa rätta känslan.
Rele
2021-09-04
Väldigt bra biografi. Den visar oss hur man tjänar pengar när man säljer gisslan, men utan lösen mördar dom. Sedan säger gisslantagarna att det blir så på grund av att gisslan har fel religion. Mitt betyg blir en stark fyra.
Christofer
2020-09-30
2020-08-24: Hemskt, som det brukar vara i dessa skildringar förstås. Intressant hela vägen trots den långa speltiden.