3.7

Sent om hösten

En variation på Ozus tidigare film Sent om våren från 1949. I denna version bor en ung kvinna hos sin änkemoder, och hon gillar inte tanken på att modern ska hitta en ny man. Problemet är modern inte letar efter en man åt sig själv, utan åt sin dotter. Samtidigt försöker tre äldre män, vänner till familjen, att hitta makar åt dem båda.

Originaltitel Akibiyori
Alternativ titel Late Autumn
Regissör Yasujiro Ozu
Manus Ton Satomi, Kôgo Noda, Yasujiro Ozu
Genre Komedi, Drama, 60-tal
Skådespelare Chishû Ryû, Yôko Tsukasa, Setsuko Hara, Nobuo Nakamura, Kuniko Miyake, Mariko Okada, Keiji Sada, Shinichirô Mikami, Shin Saburi, Sadako Sawamura, Miyuki Kuwano

hsimpson
2020-08-30
Ozu har en ljuvlig stil. Här är det dock ibland lite väl långt, kan jag känna. Men visst är det bra. Trean är stark, och kan mycket väl höjas vid omtitt.
BrutusBeefcake
2017-07-04
Härliga Ozu, här i färg och det ser fantastiskt ut. Filmen har en lättsam ton i sig men tampas ändå med ensamheten som är så ledsam i "Föräldrarna". Det är fint, tragiskt och otroligt roligt på en och samma gång. De tre gubbarna är ju egentligen riktiga praktarslen men tack vare ett briljant manus så lyckas t.om de framstå som både finurliga och sympatiska. Jag vet inte hur han lyckas. En film som behöver smältas helt klart, men jag hade en finfin stund, nästan i klass med "Föräldrarna. Gud vad jag älskar hans stil, verkligen. (12/15)
-kakihara-
2014-01-18
Väldigt bra film! Varm, rolig och mysig! Når inte ända upp till femman men en stark 4/5
hampushoney
2011-08-21
Vadå feelgood? Ozu är precis lika bitterljuv som vanligt, och känslan den sista bilden förmedlar är verkligen inte feelgood. Helt fantastisk. Ozu behöver inte samurajer, seriemördare eller CIA-agenter för att göra underverk. Hans figurer är den gemene Japanen, man som kvinna, vars intressantaste händelse i livet oftast är arbetet och giftermålet, vilket antagligen är varför Ozu spenderar så mycket tid på båda två.
Tonti
2009-12-24
Precis som alla andra Ozufilmer har denna ett enormt stort omseniningsvärde viket bekräftades av gårdagens sena filmupplevelse. Jag tror till och med att jag kanske föredrar denna fantastiska pärla framför Sent om våren vad nu det ska tjäna till att säga. Sent om hösten är en sanslöst snygg film som lyckas vara både djupt gripande och fruktansvärt rolig på samma gång. Alla skådespelare är rätt perfekta och särskilt kul är det att se Mariko Okada briljera i sin kanske bästa rollprestation som dotterns bästa vännina. Hon är helt enkelt naturligt rolig. Nåväl, filmen är i varje fall helt sjukt bra.
lucius
2009-06-24
Förmodligen det närmaste man kommer en sängkammarfars i Ozus värld, om hur det kan gå när den japanska artighets-hysterin och männens "vi-ordnar-biffen"-attityd drivs till sin spets. Intressant och rätt så rolig.
foppa99
2009-02-25
story, stil, foto, mise n scene, score, musik, perspektiv, skådespelarinsatser, bildkomposition: ALLT perfekt. men som vanligt lite lång o seeeeg. men tekniskt o som alster i filmhistorien är det kanon
Tonti
2008-05-14
Underbart humoristisk, berörande och tänkvärd.
Jonatanh
2006-11-14
Otroligt stilren, sparsmakad och fantastiskt foto och scenografi. Underhållande och sympatisk men kanske lite lång.
Aven
2006-11-13
Seg och förutsägbar. Men det intressanta med denna film, och liknanade, är att få ta del av den japanska vardagen.