Senna

En dokumentär om den brasilianske Formel 1-föraren Ayrton Senna som vann världsmästerskapet i F1 tre gånger före sin död vid 34 års ålder. Filmen handlar om legendens år som F1-förare, från hans första säsong 1984 fram till hans för tidiga död tio år senare. Efter hans död utlyste den brasilianska regeringen tre dagars landssorg och tre miljoner människor kantade gatorna vid hans begravning.

Originaltitel Senna
Alternativ titel Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound
Regissör Asif Kapadia
Manus Manish Pandey
Genre Dokumentär, 2010-tal

Sheepy
2023-01-08
Bra dokumentär som griper tag även om man är helt ointresserad av motorsport. Kapadia/Pandey ger oss en bra överflygning av Sennas karriär och varför han var en viktig ikon för Brasilien. Det jag saknar (även om det finns med till viss del) är ett mer personligt porträtt av mannen bakom hjälmen. I slutändan vet jag mycket om hans karriär, men inte så mycket om hans person.
AudreyHorne
2018-11-11
Riktigt bra driv i berättandet. Digert material.
LadyFlanders
2018-01-01
Sevärd. Visste inget om denne man, nästan ännu mindre om racing. Svårt att inte fatta tycke för honom. Lärorikt om en underlig sport.
Rele
2016-01-02
En väldigt bra dokumentär. Manuset och regin är bra. Jag ger en fyra.
emilstjernholm
2015-10-19
Rapp dokumentärfilm som ger en fullödig av Sennas tid i formel 1. Härlig åttio-tidigt-nittiotal-känsla.
#54
2015-01-17
Inte ett ämne som intresserar mig, men sevärd ändå.
2015-01-11
Ayrton Sennas finaste tid som Formel 1-förare var under samma period som jag var som mest idrottstokig som liten kille. Idag är mitt intresse svalt för motorsport men under första halvan av 90-talet älskade jag allt inom sport. Därför minns jag Senna med starka minnen och denna fina dokumentär lyfte fram minnen jag glömt och även saker som jag inte visste. Dokumentären är så fantastiskt uppbyggd i sin dramaturgi att det ibland känns som en spelfilm. Mycket sevärd dokumentär.
F-M-J
2014-08-04
Väldigt intressant story som snickras ihop på ett behagligt sätt. En positiv överraskning då jag själv inte ser på formel-1.

2014-06-16
Svenska utgåvan innehöll både bioversionen samt den förlängda. Jag valde den förlängda som är nästan en timme längre än bioversionen och klockar in på 162 minuter. Inte en tråkig sekund. Tveklöst en av de allra bästa dokumentärerna jag sett. Förmodligen den allra bästa! 9/10.
saggesaliv
2014-04-12
Riktigt bra dokumentär om den legendariska F1-föraren Ayrton Senna. Jag hade ganska höga förväntningar på denna innan och blev verkligen inte besviken. Jag tycker att det är väldigt bra att man endast tagit med archieve footage till filmen och haft med nyinspelade intervjuer och dylikt. Det fångar liksom känslan av en svunnen tid. Har nu endast sett två dokumentärer från 2010, men flera kommer - denna toppar den andra dokumentären Exit Through the Gift Shop och jag tycker även att detta är en av de bättre dokumentärer från 2010-talet. Stabil 7/10.