3.3

Selma

Berättelsen om Dr Martin Luther King Jr:s historiska kamp om rösträtt för afroamerikaner - en farlig och skrämmande kampanj som kulminerade i den episka marschen från Selma till Montgomery, Alabama. Marschen vände den amerikanska opinionen och övertalade president Johnson att år 1965 införa The Voting Rights Act. 2015 är det 50 år sedan detta avgörande ögonblick utspelade sig i medborgarrättsrörelsen.

Originaltitel Selma
Regissör Ava DuVernay
Manus Paul Webb
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare David Oyelowo, Tom Wilkinson, Carmen Ejogo, Andre Holland, Stephan James, Wendell Pierce, Colman Domingo, Lorraine Toussaint, Tessa Thompson, Tim Roth, Giovanni Ribisi, Cuba Gooding Jr, Common, Alessandro Nivola, Martin Sheen, Lakeith Stanfield, Dylan Baker

Skapad 2019-11-09 av Albion1
Selma berättar historien om en av de viktigaste demonstrationerna i Martin Luther Kings karriär på 1960-talet. Han var en förkämpe för lika rättigheter för afroamerikaner men filmen framställ...   Läs mer »

labi
2020-08-01
Väldigt intressant och viktig film, med flera fina rollprestationer. Men som filmhantverk når den ett medelbetyg. Mest skiner Henry G. Sanders i den lilla birollen som Jimmie Lee Jacksons morfar Cager Lee.
asasae
2019-02-09
Alltid intressant med historik. Vi behöver påminnas emellanåt. AFör att adrig glömma. Vissa förstår inte varför vi inte ska säga negerboll, för att vi inte förstår hur det var. Respekten, kampen, rättvisan och jämlikheten. "I have a dream..."
2019-02-03
Ingen dunderfilm, men då och då glänser det till. Rasismen och dess dåd är otäcka, och är det som håller ihop denna något lösa och småröriga film. Hyggligt, främst tack vare den fascinerande grundhistorien och King själv.
92axha10
2018-02-25
Intressant att det dröjt så här länge innan den här historien filmatiserades. Väldigt välgjord.
abnormal
2017-08-19
Lugn och ganska långsam, men välspelad och intressant.
supermancover
2017-02-07
Herregud vilken film. MLK var en häftig person som togs ifrån tellus alldeles för tidigt.
2017-01-05
Tunga namn i ensemblen är ingen garanti för bra skådespel, men här är det ingen som underpresterar. Mycket bra film om en fantastisk människa. Och knappar trycks det på, och som tittare har jag inget problem att ryckas med i ilskan, i sorgen, i rädslan och, framför allt, i beundran för denne man. Sicket hjärta, sicket driv, sicket civilkurage och sicken karisma han satt inne med, den gode doktorn. Ungefär som Kent Ekeroth fast precis tvärtom. (10/15)
emilstjernholm
2016-11-15
Oavsett hur viktigt stoff det handlar om tycker jag man kan ställa krav på berättandet. Jag tycker att det finns några transportsträckor helt klart även om ämnet är angeläget och det överlag är välgjort.
Neuros
2016-09-21
Att folk vågar klaga på att den är "långsam" och inte är tillräckligt "underhållande" är en skam och förbiser vad filmen faktiskt handlar om. Bra filmatisering av en otroligt viktigt händelse, en av många viktiga händelser som kan behövas filmas. Inget behövs "kryddas", filmen håller spänning och känslor på topp rakt igenom med lagom dramatisering utan att flyga för långt från ämnet. Genomstarkt skådespeleri.
2016-06-08
Gillar när man gör film på verkliga händelser, även om man får vara lite misstänksam, men det gör ju också att man vill veta mer om ämnet. Det här är en intressant tid och man får åter uppleva hur människor i alla tider fått kämpa för sina rättigheter. Gripande, men också tidvis dokumentärlik.