2.7

Seger i mörker

Om den svenske uppfinnaren och nobelpristagaren Gustaf Dalén. Handlingen följer hans liv från barndomen på en bondgård i Västergötland, under studietiden och livet som uppfinnare.

Originaltitel Seger i mörker
Regissör Gösta Folke
Manus Erik Wästberg, Gardar Sahlberg, Rune Lindström, Sten Söderberg
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Olof Bergström, Eva Stiberg, Gunnar Björnstrand, Kolbjörn Knudsen, Erik Strandmark, Gunnar Sjöberg, Åke Claesson, Märta Arbin, Carl Ström, Hans Strååt

Albion
2020-10-29
En gedigen och intressant skildring av en av våra största industripersoner. Ett gripande liv som kastar nytt ljus över hans namn om uttrycket tillåts. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Gigi1943
2012-12-30
Är vi alla överens? Kuil med gamla svenska filmer och intressant historia.
2012-12-22
Ett stycke svensk historia.
kennert
2012-12-16
En trivsam film.
2012-12-10
Oj vilket spännande liv/livsöde. Den höll iallafall mig fången.
HerrArne
2012-12-09
-" Näst efter små brännvinsglas är joddling det värsta jag vet." På flera sätt en duktig biografisk film.
MsA
2012-12-08
Sorry levelfive men Gunnar spelar inte huvudrollen. Det är Olof Bergström som är Gustaf Dahlén. Björnstand spelar Kugelström och dyker bara upp 3-4 ggr i fimen! Mycket bra film om Dahlén, han var en stor uppfinnare och människa!

2012-12-08
Missade en halvtimme men tycker det var en schysst oh intressant film med Gunnar briljant i huvudrollen!