3.1

Scrooge

Scrooge har inte ett gott ord att säga om julen men när han på natten besökts av tre olika andar lär han ändra sin uppfattningen...

Originaltitel Scrooge
Regissör Henry Edwards
Manus H Fowler Mear
Genre 30-tal, Drama, Familjefilm, Fantasy
Skådespelare Seymour Hicks, Donald Calthrop, Robert Cochran, Mary Glynne, Garry Marsh, Oscar Asche, Marie Ney, CV France, Athene Seyler, Maurice Evans, Mary Lawson, Barbara Everest, Eve Gray, Morris Harvey, Philip Frost

emelee
2019-01-06
Denna film har plockat bort för mycket från originalet och kör på osynliga spöken som vi inte ens får se. Inte ok!
2016-10-21
Seymour Hicks är klockren som Scrooge. Han är en av dem som gjort rollen bäst. Som helhet är filmen väldigt bra men de kommande jularnas ande kunde ha gjorts lite bättre.
Astrojacob
2011-07-16
Otroligt charmig o fantastiska miljöer. Kändes som den var inspelad 1843, hehe = magisk Londondimma och en Scrooge av den gamla råa skolan. Mysig Fyra.
StureStenhög
2010-05-08
Småtrevlig film. A christmas carol-historien är väl egentligen lite väl moraliserande, men jag gillar den lite ändå. När man framställer det som en saga så är det också lättare att ha överseende med övertydligheten. Det jag uppskattar mest här är dock skådespeleriet. Seymour Hicks är sevärd i huvudrollen, i synnerhet i första halvan då han går runt och är småtjurig och allmänt misantropisk. Donald Calthrop skänker också värdighet till en karaktär som lätt hade kunnat bli äckligt sympatisk. En svag trea räcker det till
Barbamuffin
2010-01-17
Brukar varva denna med versionen från -51.
DanielMott
2008-09-30
Trevligt alternativ till versionen från 1951 med lite andra lösningar. Tyvärr skrapigt och vasst ljud men man kan väl inte förvänta sig så mycket från en så gammal film.