3.5

Scott Walker: 30 Century Man

Scott Walker är en av rockhistoriens mest gåtfulla och skygga ikoner, och det är lite av en sensation att regissören Stephen Kijak ? med hjälp av David Bowie ? har fått det mystiska popgeniet att medverka i ett detta porträtt. Här tas vi med på en resa från de tidiga åren när han jobbade som basist på Sunset Strip, till att han blev megastjärna i 60-talets swinging London med bandet Walker Brothers. De skapade odödliga hits som The Sun Ain?t Gonna Shine Anymore, Bacharachlåten Make it easy on yourself och de egna soloalbumen som fortfarande upptäcks av nya generationer popälskare. Vi landar i nutid och får vara med på inspelningen av första skivan på tio år, där Walker experimentar vilt med trumljud på allt från specialbyggda lådor till djurkroppar. Hela brittiska popkavalleriet har ställt upp i filmen, bland dem Jarvis Cocker, Marc Almond, David Bowie, Lulu, Damon Albarn och Radiohead.

Originaltitel Scott Walker: 30 Century Man
Regissör Stephen Kijak
Genre 2000-tal, Dokumentär

Zahmel
2012-10-24
Intressant dokumentär om en av mina absoluta favorit artister. Bra uppladdning för hans nya skiva som kommer om nån månad.

2011-07-09
Fantastiskt! Han är en sann visionär!
KungKokos
2008-09-17
som dokumentär är den egentligen ingen höjdare. men jag är glad att den fantastiske scott walker uppmärksammas.
Spomenka
2008-05-31
för mycket svammel om mystik från speedade gamla bekanta. den gamla stråkarrangören vid pianot och den förvånade saxofonisten från climate of hunter är i princip ensamma om att tala klarspråk. resten kanske var för nervösa? scott är ju tack och lov på plats för att bryta ner tramset och ge svalka åt dokumentären.
niklaseriksson
2008-05-13
Innehållet kräver inte sådan avancerad berättarteknik, för en Scott Walker-älskare är det här ögon/örongodis.
KimEkberg
2007-11-08
jag är ett stort fan av Scott Walker och hans musik, och den här dokumentären var mycket intressant. Rent filmiskt kan man dock sakna en del, men fascinerande är den alla dagar.
Napoleon_Solo
2007-10-21
Om man är ett stort fan av Scott Walker och hans musik så är den här dokumentären väldigt bra och intressant!
hara1d
2007-10-14
Japp, det är kul att veta nya saker om intressanta personer...
Tonti
2007-10-14
Intressant men kanske lite väl lång dokumentär om en för mig tidigare okänd artist.