2.1

Scary Movie

Filmen börjar med att en vacker high school-elev mördas och sedan upptäcker en grupp missanpassade tonåringar, alla givetvis spelade av 20- till 30-åringar, att de har en mördare ibland dem. Hjältinnan Cindy Campbell och hennes gäng med korkskallar måste göra allt för att skydda sig från mordgalningen, men också från den påfrestande reportern Gail Hailstrom som inte vill lämna dem ifred.

Originaltitel Scary Movie
Regissör Keenen Ivory Wayans
Manus Buddy Johnson, Marlon Wayans, Jason Friedberg, Phil Beauman, Shawn Wayans, Aaron Seltzer
Genre Komedi, Skräck, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Shawn Wayans, Marlon Wayans, Carmen Electra, Shannon Elizabeth, Anna Faris, Rick Ducommun, Jon Abrahams, Cheri Oteri, Lochlyn Munro, Kurt Fuller, Regina Hall, Dave Sheridan, David L Lander, Dan Joffre, Andrea Nemeth, Jayne Trcka, Kelly Coffield Park
Betygsantal 19347

Skapad 2019-12-08 av Rollywood
Scary Movie är en av modern tids klockrenaste parodier. Här gör man narr av en serie skräckfilmer, gamla som nya, men det ledande temat är en parodi på Scream (1996) och Jag vet vad du gjorde f...   Läs mer »

Tatty
2023-10-29
Ganska rolig och knäpp!
päronanton
2022-04-14
Charmig och rolig på sina ställen. En parodi på då aktuella skräckfilmer.
Engravadlax
2020-10-03
K.I. Wayans et al måste ha missat att Scream redan är en komedi.
Makta
2019-07-26
Har blivit för gammal för detta..
2018-01-17
Nja, inte så tokig alls...
2017-07-03
Filmen som återupplivade den då döda parodigenren igen. Otroligt barnsligt, men ändå kul att se om den efter många år. Vissa grejer funkar fortfarande bra.
2016-07-23
Såg denna på bio då det begav sig och jag gillar den faktiskt fortfarande. Något mästerverk är det ju inte men den är underhållande och man får sig en hel del skratt. Tycker det är så här en bra parodi ska se ut.
Suckram99
2015-07-28
Riktigt dålig film. Men jag vet att jag gillade den när jag var en pojk så den får väl 2
2014-10-26
Detta är ett exempel på hur en bra parodi ska se ut. Den tar sin grund i scream och bygger sedan på med andra ungdomsskräckisar och high schoolfilmer. Det kräver att man sett det mesta av dessa två genrerna. Har man det så är detta fantastiskt kul.

2014-09-16
Inte särskilt kul.