2.5

Savannens härskare

Den berömde arkitekten John Paterson sändes till östra afrika 1896 för att bygga en järnvägsbro. Tidsgränsen för att färdigställa bron var knapp men John var säker på att klara uppgiften med tanke på att så många afrikanska arbetare fanns till hands. Dock gick det inte riktigt som John hade tänkt sig. Plötsligt började arbetare dödas och slitas i stycken på nätterna av vad John ansåg var lejon men som arbetarna ansåg var en ond ande eftersom lejon inte har sådant beteende. Arbetarna flyr snart denna förbannade plats och John ser som sin uppgift att lösa problemet. Till sin hjälp har han den beryktade storviltjägaren Remington. Denna blodiga historia bygger på en verklig händelse.

Originaltitel The Ghost and the Darkness
Regissör Stephen Hopkins
Manus William Goldman
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Michael Douglas, Val Kilmer, Bernard Hill, Emily Mortimer, Tom Wilkinson, Om Puri, Brian McCardie, John Kani

Zok
2019-06-17
Visst håller denna film fortfarande. Har alltid tyckt om filmen. Den är spännande och lejonscenerna är välgjorda. Douglas och Kilmer är riktigt bra i rollerna.
ThePatient
2016-10-31
De fantastiska lejonbilderna gjorde verkligen sina scener extraordinära.
Astrojacob
2016-08-09
Helt ok. Lejonen räddar en lite för slow action.
Hypostas
2015-06-19
Hyfsad rulle att ha på i bakgrunden, medan man pysslar med annat.
Dutch
2015-02-02
Riktigt bra svettig afrikansk jägarrulle. Douglas påhittade karaktär ger ett fint lyft en bit in och lejonscenerna är välgjorda. Sjuk händelse, där mycket ännu är oklart, varför dem dödade som de gjorde, finns många teorier.
2014-11-15
En film som är bitvis spännande med tanke på den egentligen ganska triviala handlingen. Filmens handling är ungefär som hajen på land utan att nå upp till hajens kvalitèer. Fotot av Afrika är dock väldigt vackert och varken Kilmer eller Douglas gör bort sig men de anstränger sig inte det lilla extra. En helt OK film som inte är bortkastad tid.
filmfreak1
2013-10-29
Riktigt riktigt snygg film, scenerna med lejonen är imponerade. Nära en 4a!
2012-01-28
Snyggt foto i äventyrsdrama av klassiskt snitt och sorten som inte längre produceras. Kilmer och Douglas sköter sig bra på savannen även om filmen känns aningens för lång enkelspårig med ständiga upprepningar. Detta var ändå ett fullgott hantverk - speciellt om man gillar äventyrsfilmer.
federico033
2011-12-06
nja, verklighets baserat men har lite svårt för djur som moster filmer, dessutom var lejonen i det verkliga fallet manlösa, gamla och med ruttnande tänder, de två sista förklarade varför de jagade människor. I filmne gör de det bara för att vara elaka
Bennyfilm
2011-10-30
Kan inte säga annat än att filmen var bra. Hade för höga förväntningar och de var nog df jag blev lite besviken men dålig var den inte så helt klart en stark 3a !