3.2

Scorpion

För femton år sedan bevittnade Nami kidnappningen av sin yngre syster som senare också mördades. Som vuxen arbetar hon som läkare. Men en dag känner hon igen en av förövarna på akutmottagningen. När hon konfronterar honom säger han bara hånfullt att fallet är preskriberat. Nami blir så rasande att hon hugger ihjäl honom på fläcken. Detta leder till ett tio år långt fängelsestraff och alla de ingredienser som följer med ett kvinnofängelse. Catfights, flyktförsök och nakenbad blandas med terrorn från den onda och lesbiska fängelsedirektören som gör livet till ett helvete för Nami och de andra fångarna.

Originaltitel Sasori: Joshuu 701-gô
Alternativ titel Scorpion: Double Venom, Scorpion: Female Prisoner #701
Regissör Ryôji Niimura
Manus Tooru Shinohara
Genre 90-tal, Drama, Thriller, Kriminalare
Skådespelare Chiharu Komatsu, Shôko Nakahara, Atsuki Katô, Miho Kiuchi, Shinobu Sakagami, Tomorowo Taguchi, Yoshimi Yokosuka

2014-12-21
Schyst Scorpion-rulle, även om Nami inte är fullt så hård som vanligt. Även WIP-känslan är lite naggad i kanten, då det stundvis blir mer av en drama-action-thriller i kvinnofängelsemiljö. Fast filmen funkar bra ändå, även om det de sista tjugo minuterna sker några riktigt korkade grejer vilket sänker helheten från en stark till en svag trea. (7+/15)