Sargad

Elina är en ung kvinna som försöker bearbeta sin sorg efter sin far, som dog för en månad sedan. Tillsammans med sin lillasyster Lily och deras mamma Agnieszka åker de ut till sin gamla stuga för att ha en minneshelg, hedra pappans minne och sprida hans aska på en väl utvald plats. Den fridfulla platsen som tidigare burit med sig många fina minnen förvandlas nu till ett rent helvete när familjen stöter på tre bröder som vill dem allt annat än väl.

Originaltitel Sargad
Regissör Andres R Ramos
Manus Sarah Giercksky
Genre Amatörfilm, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Sarah Giercksky, Jesper Hell, Xander Turian, Alicia Henriksson, Tindra Hedlund, Krister Twizz Forsberg, Oscar Rusanen, Birgitta Nord

bnw
2018-08-23
2-. Jag är hemskt ledsen, men nej. Fantastiskt kul att den blev gjord, men den är verkligen inte bra. Dålig bildkvalitet, dåliga skådisinsatser, dålig scenografi, dålig regi... Jag funderade de första 20 minuterna på om manuset hade hållit bättre i händerna på mer kompetent folk, men när storyn väl kommer igång så är den fantastiskt corny. Jag har hört regissören säga att hon har vänner som utsatts för våldtäkt och ville göra den här filmen för att hedra dem, eller liknande. Personligen hade jag nog satsat på nåt något mer realistiskt än de här hillbilly-snubbarna. Lite intressant tyckte jag det var med en inte-rape-men-ändå-revenge-film. I eftersnacket med regissören hörde jag att det tydligen finns en våldtäkt i filmen, men att hon inte velat skildra den så ingående. Så pass långt ifrån ingående att den inte ens märktes av, alltså. Det enda som egentligen är bra med filmen är namnet. Ändå är jag fantastiskt glad att sådana här filmer finns och görs. Slutordet får bli ett fullständigt oironiskt "Kul att ni kör!".