2.5

Sången om den eldröda blomman

Olof, ensam son på Koskela-gården, drivs hemifrån när han vill gifta sig med fel flicka. Han tar jobb som flottare och hans rykte som kvinnokarl går vida omkring. När han träffar den stolta Kyllikki ingår han ett vad om att besegra den mäktiga forsen stående på en timmerstock.

Originaltitel Sången om den eldröda blomman
Regissör Gustaf Molander
Manus Rune Lindström
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Gunnel Lindblom, Ingvar Kjellson, Erik 'Bullen' Berglund, Edvin Adolphson, Ann-Marie Gyllenspetz, Marianne Bengtsson, Olof Bergström, Ulla Jacobsson, Jarl Kulle, Linnéa Hillberg, Monica Nielsen, Anita Björk, Axel Slangus, Fylgia Zadig, Leif Jonnarth

Tonti
2014-12-28
Undermålig version av den eldröda blomman och det svagaste jag sett av Molander. Men miljöerna, scenografin och fotot håller hög klass. Stolpigheten har sin charm också.
Tommy69
2014-06-13
?
Tommy69
2014-06-13
var får man tag i den filmen

2012-09-29
Gammaldags och trevligt, men ibland blir det lite väl svårt att låta bli att dra på mungroparna under vissa dramatiska scener. Fint foto i agascope.
produr
2010-10-11
Bra svensk gammal dramafilm,blir lite väl tungt ibland men när dom åker nedför älven med stockarna är fortfarande häftigt
sofieL
2007-07-19
en bra svensk film. skulle vilja se de två föregående versionerna.
Unleashed747
2006-05-28
Klart trevligt drama signerat Molander. Mycket fina bildkompositioner och enormt vackert färgfoto!
AliCharli
2005-11-05
jag älskar sådana här gammeldagsa romantiska filmer!
goeran
2005-01-20
Filmen bygger på en roman av Johannes Linnankoski (pseudonym för Vihtori Peltonen) med samma titel som gavs ut 1905. Linnankoski hör till Finlands mest kända äldre författare.
jep
2005-01-11
En habil film utan många longörer. Kan hålla med om att den känns lite gammeldags men den skildrar också början av förra seklet. Allt har inte varit som det är just nu och det kommer inte att förbli som idag hundra år framåt. Scenen där Olof blir upprörd över över sin bruds eventuella heder (trots sitt egna förflutna) är naturligtvis upprörande efter dagens förhållande (säkert var det det redan 1956) men var realistiskt för hundra år sedan. Över huvudtaget var de jävligt "töntiga" för hundra år sedan men vad kommer de att tycka om oss om 100 år?