Samurai Spy

I det krigshärjade Japan jagar en samuraj efter en förrädare, samtidigt som de båda två jagas av en mystisk figur.

Originaltitel Ibun Sarutobi Sasuke
Regissör Masahiro Shinoda
Manus Yoshiyuki Fukuda
Genre 60-tal, Action, Drama
Skådespelare Tetsurô Tanba, Seiji Miyaguchi, Eitarô Ozawa, Misako Watanabe, Eiji Okada, Jitsuko Yoshimura, Kei Satô, Rokko Toura, Koji Takahashi, Minoru Hodaka

skitbad
2014-05-06
Extremt snyggt och välgjort som väntat med Shinoda som regissör! Det filmen förlorar på är att första halvan av filmen känns så forcerad och "överallt", efter ett tag känns det som att filmen får fokus och hittar sin naturliga rytm och andra halvan är istället ruskigt bra, speciellt sista 30-40min. Ojämnheten och kanske lite av att jag vet Shinodas extremt höga kapacitet gör att det ändå lutar åt en stark 3:a. Hade man ägnat 20-30min extra tid till första halvan hade det förmodligen inte varit något snack om 4:an.
goeran
2012-08-11
Masahiro Shinodas Samurai Spy från 1965 är en välgjord och fartfylld film som det var trevligt att se om.
amam
2009-09-02
Himla töntigt med alla superhoppande ninjor och samurajer, det funkar inte alls. Huvudkaraktären bryr man sig inte ett dugg och storyn är en ganska tråkig förvecklingsplot med några tråkiga actionscener inslängda här och där.
goeran
2009-06-22
En snygg och välgjord kostymfilm som utspelas 14 år efter slaget vid Sekigahara (d v s 1614) och som handlar om den fortsatta maktkampen mellan shogunen/Tokugawaklanen i Edo och Toyatomiklanen i Osaka. Bra tempo och snygga actionscener och Koji Takahashi är bra i rollen som Sanadaklanens utsände spion Sasuke Sarutobi.
KLK
2008-03-27
Håller med om att storyn känns väldigt invecklat, blir smått jobbigt att hålla reda på alla karaktärer. Riktigt fint koreografi dock.
Bomkia
2008-03-01
Koji Takahashi är otroligt cool i huvudrollen i denna fint förvecklade historia. 4a.
Toshiro
2006-02-04
hmm...inte bra, inte helt dålig. Känns som om storyn är väl invecklad av lite anledning. De tre andra filmerna i Criterion-boxen är är bättre (särskilt Joi-Uchi, men även Kedamono no Ken, och Kiru).
Hangaround
2006-02-04
Mycket stilistisk, många namn, men helt klart värt att se både en och fler gånger. Shinoda har fullständig kontroll.