3.4

Samurai III: Duel on Ganryu Island

I den tredje delen av trilogin lämnar Takezo sitt liv som kringsflackande knekt. Han är sökt som lärare och vasall till Shogunen, Japans mäktigaste klanledare, men Takezo accepterar inte hans beskydd utan bosätter sig i en by för att ägna sig åt grönsaksodling. Otsu och Akemi kommer dit, båda djupt förälskade i Takezo. Året går mot sitt slut och Takezo hjälper byborna mot ett rövarband. Han blir förlåten av Otsu och accepterar hennes kärlek till honom. Sedan seglar han av mot Ganryu Island, där den verkliga utmaningen väntar honom...

Originaltitel Miyamoto Musashi kanketsuhen: kettô Ganryûjima
Alternativ titel Musashi and Kojiro, Bushido
Regissör Hiroshi Inagaki
Manus Hiroshi Inagaki
Genre Äventyr, Biografi, Drama, 50-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Takamaru Sasaki, Kaoru Yachigusa, Koji Tsuruta, Mariko Okada, Eijirô Tôno, Daisuke Katô
Filmnummer 20111

hsimpson
2020-01-02
Likt de två första filmerna i trilogin är denna sevärd, men inte mycket mer än så. Snygga färger och en duktig Mifune, men berättelsen är stundtals ack så seg trots sin modesta längd, och triangeldramat är inte mycket att hurra för. Bättre än tvåan, men sämre än ettan.
martineden
2018-06-09
[rek. 4] En mycket härlig, episk samurajfilm med oerhört fin färgsättning och scenografi. Mifune är förträfflig i huvudrollen men filmen är full av fina rollprestationer. Duellerna är ju i sig små juveler och slutstriden är makalöst vackert filmad. Jag måste nog skaffa trilogin i restaurerad utgåva för det här är riktigt bra grejer. 4.
jingoo
2017-06-05
Snyggare än förra men når inte upp till den första. Handlingen känns ganska svag, men det är fortfarande underhållande, mycket pga det episka i att fått följa rollpersonerna så pass länge.
Engravadlax
2013-12-26
Bäst av trilogin avseende chambaran och utseendet, men klickar fortfarande inte. (5/10)
precineadd
2013-12-15
Just ett fantastiskt bildspråk, den bäst fotade filmen av alla tre. Inte lika dynamisk i helheten som första men mycket mysigt på vägen. Tror man bör betrakta de här filmerna som en enda lång femtimmarsfilm.

2013-07-07
Jag hade visst glömt betygsätta denna...förväntad 4a men jag tycker det bara räcker till en medel/stabil 3a. Helt okej film men jag måste säga att del 1 är bäst enligt mig!
sathariel
2012-12-05
En lysande avslutning.
rebelscum
2012-11-01
Tveklöst den svagaste delen i serien. Scener där Toshirô skulle ha kunnat briljera lämnar istället plats åt ett in i helvete tröttsamt kärleksdrama som tyvärr infekterar hela trilogin.
Scriptures
2010-06-05
Mm, den var bäst i trilogin, en trilogi som inte var någon direkt höjdare tyvärr - den har helt enkelt inte åldrats väl. Bildspråket känns gammaldags och oftast rent ut sagt kasst. Men i denna sista del finns ett fåtal scener som är sevärda. Jag ger den en trea nästan enbart för att Mifune ÄR cool som samuraj, det går inte att förneka. En hel del grejer som retar mig i trilogin, men främst är det kvinnoporträtten - de gråter hela tiden och dör om de inte får sin man. Gah!
falafelpunk
2010-03-17
Håller verkligen inte med yangbo & Disintegrator om att den här trilogin skulle vara "verkligen extremt sevärd" utan tycker snarare det här är mer en kött-och-potatis-trilogi. Dessutom tyckte jag nog fan första delen var den bästa. Därmed menar jag inte att det inte är sevärt eller dåligt, men som sagt inget jag skulle höja till skyarna. Om jag nu också ska kontra med något jag tycker är "verkligen extremt sevärt" inom samurai-film skulle jag istället säga Sword of Doom (Dai-bosatsu tôge).