3.4

Samurai Assassin

Året är 1860. Japan och Tokugawashogunatet befinner sig i upplösningstillstånd under trycket från väst. Ii Naosuke, "Den röda djävulen", har upphöjts till shogunens närmaste man (tairô) och styr i praktiken Japan på grund av shogunens sjukdom. I opposition står Mitoklanen som planerar att mörda Naosuke. Bland de tilltänkta mördarna finns Tsuruchiyo Niiro, oäkta son till en adelsman och med ambitionen att upphöjas till samuraj. När hans medsvurna grips av misstankar om att han är en spion får han tillfälle att visa prov på sin svärdskonst.

Originaltitel Samurai
Regissör Kihachi Okamoto
Manus Shinobu Hashimoto
Genre 60-tal, Action, Drama, Äventyr
Skådespelare Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Tatsuyoshi Ehara, Yoshio Inaba, Tadao Nakamaru, Ikio Sawamura, Eijirô Tôno, Keiju Kobayashi, Akihiko Hirata, Michiyo Aratama, Eisei Amamoto, Haruko Sugimura, Yûnosuke Itô, Chôtaro Tôgin, Koshiro Matsumoto, Shiro Otsude

Zebulonm
2018-07-09
Alldeles för seg....
StaffanE71
2017-12-24
Filmen har kanske inte åldrats med värdighet, men som Japanskt episkt drama gjort på 60-talet är den lysande. Mifune i högform. Kanske det påtagligt bästa är svärdsfajterna i snön. Nästan i klass med Kurosawa. En 4'a.
-kakihara-
2015-03-22
Stark trea eller svag fyra, det är frågan, vad är svaret?
martineden
2015-03-07
[rek. 3] Även om Okamoto hamnat lite i skuggan av mästarna Kurosawa och Kobayashi så är detta en mycket bra film! Jag gillar berättarstrukturen och den underbara klippingen 60-talet var, som någon påpekar, en guldålder för japansk film. Fin regi och fina skådespelarinsatser. Filmen påminner i många avseeden om klassisk tragedi. En sorglig men fartfylld historia! Mycket bra! 4.

2013-01-04
helt okej men kanske något lång
OneFlewOver
2012-11-25
Duger i krig.

2012-06-15
Okamoto går in på stort, smått, högt och lågt i den här samurajfilmen. Tydligt inspirerat från Yojimbo och Sanjuro men lyckas köra egna banor och bli en originellt film som passar in i den japanska filmens guldålder.
Plockepinn
2010-07-20
Väldigt snygg film, men berättelsen är inte allt för engagerande. Man hade kunnat korta ner den lite och för min del hade den helt klart fungerat som konstexperiment om man dragit ner på dialogen och fokuserat på det vackra fotot.
Scriptures
2010-05-10
En bra historia som tyvärr blir förstörd av allt för mycket förklarande. Det blir segt och tjatigt. Läs vad den handlar om och se slutet - ingen idé att titta på en film med en massa gubbar som bara tjatar om sånt som du redan fått reda på. Till och med det storslagna slutet förstörs av en kommentator. Enda bra är Toshiro Mifune!
Rune2000
2009-09-06
En intressant samurajfilm som levererar på actionfronten och brister något i berättelsen.